Digitalisering skal give to milliarder i kassen

DIGITALE LØSNINGER: 80 procent af borgernes kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt inden 2015. “Velfærden bliver anderledes,” siger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager.
Lasse Lange

Man skal igennem 28 forskellige sider, hvis man vil søge om boligstøtte på borger.dk. Det er ikke rimeligt, at man byder danskerne det.

Lilian Mogensen
Koncerndirektør i ATP med ansvar for Kunder og HR

En massiv digitalisering i det offentlige med meget mere selvbetjening, mindre personlig betjening og et nyt borger.dk skal spare Danmark for to milliarder kroner om året.
Men det betyder ikke, at vi får dårligere service eller mindre velfærd, siger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).

"Vi skal væk fra den tanke, at velfærden bliver dårligere, når den ændrer sig. Nogle gange bliver den bare anderledes," sagde Margrethe Vestager, da Folketinget i går afholdt åben høring om digitalisering i det offentlige.
Høringen, der var arrangeret af Folketingets kommunaludvalg, havde ud over Margrethe Vestager deltagelse af interessanter fra et bredt spektrum af det hel- og halvoffentlige IT-Danmark.

For svært at søge boligstøtte
Det er ambitionen, at 80 pct. af kommunikationen mellem borgerne og offentlige myndigheder i 2015 skal foregå digitalt. Det mål er et led i den digitaliseringsstrategi for det offentlige, som den daværende regering i fællesskab med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner fremlagde sidste år. Digitaliseringsstrategien, der har titlen "Den digitale vej til fremtidens velfærd", udstikker kursen for digitaliseringen i det offentlige Danmark frem til 2015.

0:000:00