Debat

HK og kommunaldirektør i opråb: TR-mangel er også et stort problem for lederne

Tillidsrepræsentanter udgør et vigtigt bindeled mellem leder og medarbejder. Derfor er det alvorligt, at flere kommunale arbejdspladser har svært ved at fastholde dem, skriver Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl.

Når Ballerup Kommune ansætter nye ledere og chefer på det administrative område, bliver de som en helt naturlig ting inviteret til en kop kaffe af HK’s fællestillidsrepræsentant, skriver Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl.
Når Ballerup Kommune ansætter nye ledere og chefer på det administrative område, bliver de som en helt naturlig ting inviteret til en kop kaffe af HK’s fællestillidsrepræsentant, skriver Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Eik Møller
Ditte Gottlieb Bredahl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

HK Kommunal Hovedstaden oplever, at det på flere og flere kommunale arbejdspladser er vanskeligt at fastholde og tiltrække nye tillidsrepræsentanter blandt HK’erne, fordi opgaven er for slidsom og mange steder også for konfliktfyldt i forhold til ledelsen.

Det er et problem - ikke kun for medarbejderne. Vi mener, at ledelsen også bør se det som et problem, den bør medvirke til at adressere, fordi dygtige tillidsvalgte medarbejdere er helt centrale for velfungerende offentlige arbejdspladser.

Og hvorfor så det, vil nogen måske spørge. Det korte svar er, at kvaliteten af samarbejdet mellem ledelse og tillidsvalgte bidrager til kvaliteten af det, borgerne møder i den offentlige sektor.

På de arbejdspladser, hvor ledelsen og de tillidsvalgte medarbejderrepræsentanter ser hinanden som strategiske og praktiske samarbejds- og sparringspartnere, er det vores erfaring, at arbejdspladserne fungerer rigtig godt, og det medfører, at borgerne oplever en bedre kvalitet end de steder, hvor det ikke er tilfældet.

Gode resultater afhænger af tillidsfuldt samarbejde

Formålet med denne fælles kronik er ikke at hænge nogen ud eller være bedrevidende. Formålet er at dele tanker og fælles erfaringer med at høste relativt lavthængende frugter.

I ekstreme tilfælde er det endt med langtidssygemeldte tillidsrepræsentanter og fyrede kommunale ledere.

Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl
Hhv. kommunaldirektør, Ballerup og formand, HK Kommunal Hovedstaden

Baggrunden er, at HK Kommunal Hovedstaden for ofte oplever, at selv erfarne tillidsrepræsentanter ønsker at kvitte tillidshvervet.

Fordi de har mistet gejsten efter langvarige konflikter med hele eller dele af den kommunale ledelse.

I ekstreme tilfælde er det endt med langtidssygemeldte tillidsrepræsentanter og fyrede kommunale ledere eller chefer.

Det er meget ulykkeligt for alle parter – både medarbejderne, ledelsen, kommunens politikere og selvfølgelig de borgere, som kommunerne er sat i verden for at servicere.

Landets kommuner er store arbejdspladser, der forvalter rigtig mange af vores fælles skattekroner. Kommunerne har ansvaret for centrale velfærdsområder.

Og kommunerne skal sagsbehandle og give tilladelser til borgere, virksomheder og institutioner, før de kan realisere deres projekter. Og det kan gøres mere eller mindre effektivt, med større eller mindre idérigdom og med større eller mindre bruger- og borgertilfredshed.

Ledelsen opnår her bedre resultater og bedre processer, når alle trækker helhjertet, loyalt og engageret på samme hammel - at der er et fælles fokus, at al relevant viden og iderigdom kommer i spil – og at alle efter bedste formåen går den berømte ekstra mil.

Den ambition er noget nemmere at nå, hvis der er et ærligt, respektfuldt og tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, og især medarbejdernes tillidsvalgte kolleger.

Vigtigheden af denne relation er for længst erkendt i langt hovedparten af landets største og mest succesrige private virksomheder, og heldigvis også i rigtig mange kommuner.

Tillidsrepræsentanterne er en strategisk muskel

Når Ballerup Kommune ansætter nye ledere og chefer på det administrative område, bliver de som en helt naturlig ting inviteret til en kop kaffe af HK’s fællestillidsrepræsentant.

Her er tillidsrepræsentanterne den tragt, der opfanger stemninger og eventuelle mislyde, som lægger grundtonen for samarbejdet i hele organisationen.

Samtidig er tillidsrepræsentanterne katalysatorer for, at medarbejderne får rum og mulighed for at spille ind med gode ideer til at forbedre den kommunale service.

Vores anbefaling er at se i øjnene, at en veldrevet kommune ikke kan undvære medarbejdernes tillidsrepræsentanter.

Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl
Hhv. kommunaldirektør, Ballerup og formand, HK Kommunal Hovedstaden

Når HK’s fællestillidsrepræsentant inviterer til kaffemøde, ved hun, at hun har sin ledelse i ryggen.

’Trapper vaskes oppefra’, og for kommunens topledelse er det meget vigtigt, at samarbejdet mellem ledere og tillidsrepræsentanter fungerer godt.

Der er sikkert kommunale ledere, der kan fortælle slemme historier om meget vrangvillige tillidsfolk, der har indvendinger mod hvad som helst, og som de derfor oplever mere som en belastning end som en ressource.

Hvis det er tilfældet, bør ledelsen måske spørge sig selv, hvordan det er blevet sådan. Nysgerrighed på hinandens roller og gensidige forventninger er gode steder at begynde i dette parløb.

Vores anbefaling er at se i øjnene, at en veldrevet kommune ikke kan undvære medarbejdernes tillidsrepræsentanter. Hoved-MED (kommunalt samarbejdsudvalg, red.) bør hverken være et indholdsløst symbolsk skuespil eller en kampplads om beslutningerne, men en strategisk muskel for den kommunale ledelse.

Der er brug for gode relationer

Udfordringer med corona, ukrainske flygtninge eller bøvl med MitId betyder, at man som leder er dybt afhængig af, at medarbejderne er mere fleksible i en periode.

I praksis kan ens succes som leder stå og falde med, at medarbejderne selv spiller ind med løsninger, man ikke selv har set. I praksis er man som leder også afhængig af, at medarbejderne selv finder løsninger, før problemerne overhovedet ender på lederens bord.

Der er ingen, der har lyst til at sidde ved private middagsselskaber og skamme sig over at arbejde i en kommune, som borgerne er utilfredse med.

Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl
Hhv. kommunaldirektør, Ballerup og formand, HK Kommunal Hovedstaden

I den situation er det rigtig godt at have lidt goodwill i banken – og at medarbejderne har tillid til, at de i visse situationer selv kan handle og træffe beslutninger ud over deres formelle mandat, når det loyalt understøtter kommunens mål og borgernes gode oplevelser.

Sagen er jo, at der ikke er nogen kommunalt ansatte, der ikke vil gøre deres yderste for at give borgerne den bedst mulige betjening.

Og det er ledelsens ansvar at forløse dette potentiale.

Der er ingen, der synes, det er sjovt at skuffe borgerne. Og der er ingen, der har lyst til at sidde ved private middagsselskaber og skamme sig over at arbejde i en kommune, som borgerne er utilfredse med. Det vil man faktisk for alt i verden undgå.

Samarbejde giver tilfredse borgere

Et eksempel herpå er samarbejdet i Ballerup Kommunes borgerservice.

Her har ledelsen og medarbejderne igennem flere år arbejdet med at kombinere en høj grad af digitalisering og automatisering, samtidig med at fokus er på at levere god service hver dag for de borgere, der møder frem.

Det er ledelsens ansvar, at medarbejderne oplever, at de har adgang til at øve indflydelse på deres arbejde og på den måde, de løser opgaver.

Eik Møller og Ditte Gottlieb Bredahl
Hhv. kommunaldirektør, Ballerup og formand, HK Kommunal Hovedstaden

Det er blandt andet lykkedes, fordi der har været en høj grad af tillid fra medarbejdernes side.

Det gode samarbejde mellem ledelse og medarbejdere har ikke kun givet en meget høj borgertilfredshed. Det er også bundsolid employer branding.

Medarbejdere i faste stillinger i andre kommuner henvender sig for eksempel uopfordret og fortæller, at de gerne vil arbejde i Ballerup Kommune.

Det er vigtigt at understrege, at et godt, tillidsfuldt og respektfuldt forhold mellem tillidsrepræsentanter og ledelse ikke er ensbetydende med, at ledelsen danser efter tillidsrepræsentanternes pibe. Det er tværtimod udtryk for, at ledelsen tager sit ledelsesansvar på sig.

Man giver lidt og tager lidt

Ledelse er langt mere end retten til at bestemme. Ledelse er ansvaret for, at medarbejdere bidrager til at nå ledelsens mål og selv spiller ind på vejen mod de fælles mål.

Det kan også indebære, at tillidsrepræsentanterne er behjælpelige med at fortolke de formelle regler og rettigheder lidt rummeligt i situationer, hvor alle kan se, det er det oplagte at gøre i den konkrete situation.

Det handler også om tilliden til, at indrømmelsen ikke bliver misbrugt senere. I andre situationer er det ledelsen, der giver mere, end den er forpligtet til – for eksempel i situationer, hvor medarbejdere er løbet ind i private udfordringer, der betyder, at de har brug for at arbejde på en anden måde i en periode.

Det er ledelsens ansvar, at medarbejderne oplever, at de har adgang til at øve indflydelse på deres arbejde og på den måde, de løser opgaver.

Den magt har medarbejderne ikke i udgangspunktet, og derfor er det også ledelsen, der må påtage sig ansvaret for og forpligte sig på at være den inviterende part.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eik Møller

Kommunaldirektør, Ballerup Kommune, formand, Kommunaldirektørforeningen, bestyrelsesmedlem, EVA, medlem, Dataetisk Råd
pædagog (Højvangseminariet 1998), diplomuddannelse i ledelse (DPU 2001 og Forvaltningshøjskolen 2005), MPG (CBS 2013), Strategisk Byledelse, DAC/Real Dania, hold 7

Ditte Gottlieb Bredahl

Formand, HK Kommunal Hovedstaden
lægesekretær, suppl. udd. i kommunikation og formidling, diplom i ledelse

0:000:00