Konsulent: En gratis omgang at tro, man kan spare tre milliarder på konsulenter

KOMMENTAR: Forslag som Socialdemokratiets om at skære i det offentliges forbrug af konsulenter dukker jævnligt op. Men selvfølgelig kan det offentlige ikke have fastansatte til alle opgaver af midlertidig eller specialiseret karakter, skriver konsulent Jørgen Ulrik Jensen.

Af Jørgen Ulrik Jensen
Partner og bestyrelsesformand i Pluss Leadership A/S 

Jeg er konsulent og har været det næsten uafbrudt i 35 år. Også for den offentlige sektor. Jeg er stolt af mit fag, og jeg er stolt af, at jeg sammen med gode kollegaer har skabt et firma med en god blanding af erfarne og yngre højtuddannede medarbejdere, der brænder for at hjælpe mennesker, organisationer og samfund til at udvikle og forbedre sig.

Nu har især Socialdemokratiet, men også andre partier, gjort os til en udskammet gruppe i valgkampen. Det offentlige skal spare tre milliarder kroner på deres konsulentforbrug. Lad ligge, at en række af de forudsætninger, der ligger til grund for forslaget, ikke holder og er blevet udfordret af forskere og organisationer, og lad ligge, at det i praksis vanskeligt vil kunne styres fra centralt hold, hvor meget kommuner og statslige institutioner skal bruge på konsulenter. For det er jo slet ikke det, der er pointen.

Nogle politikere har set en chance for at bygge på almindelige fordomme om konsulenter og har tænkt, at der er ingen, der vil gå i forsvar for denne gruppe. Så det er en gratis omgang at bilde store dele af befolkningen ind, at der kan overføres tre milliarder kroner fra det kolde konsulentbrug til de såkaldt varme hænder, og at det vil være i landets interesse at gøre det.

I rette med fordommene
Den slags forslag om at nedbringe konsulentforbruget kommer med mellemrum. Sådan cirka hvert fjerde år i al den tid, jeg har fungeret som konsulent. Normalt dukker vi i branchen hovedet og venter på, at det går over. For det gør det.

Den offentlige sektor er selvfølgelig også nødt til at udvikle sig og kan, ligesom den private sektor, ikke kun have fastansatte til at løse de mange opgaver af midlertidig eller specialiseret karakter, som dukker op i en stadig mere foranderlig verden.

Men denne gang synes jeg alligevel, at politikernes kritik af konsulenter er så unuanceret og myteomspundet, at jeg af hensyn til de mange unge mennesker, der lægger så megen energi og passion i at løse opgaver på konsulentbasis for det offentlige, er nødt til at gå i rette med fordommene.  

McKinsey-konsulenter
Når politikere skal sætte ord navn på, hvad en konsulent er for en størrelse, dukker McKinsey typisk op. Men det er blot ét firma ud af, indrømmet, efterhånden ret mange konsulentfirmaer. Et internationalt firma, som følger sine egne standarder og af princip ikke organiserer sig i de nationale organisationer, der arbejder med at udvikle og sikre kvalitet og etik i konsulentbranchen.

McKinsey-konsulenterne er dygtige, og jeg tror på, at de skaber værdi for deres kunder, for ellers ville de ikke blive brugt. Men de er i deres prissætning og måde at interagere med kunder og samfund på atypiske i forhold til den brede konsulentbranche.

Selvom de havde deres storhedstid i staten, sidst Socialdemokratiet var i regering, fylder de reelt en forsvindende lille del af det samlede konsulentforbrug i kommuner, regioner og stat. Derfor er det ikke rimeligt, at de i den almindelige debat om konsulenter skal være billedet på konsulenter. 

Invitation til Mette Frederiksen
Men hvad er den typiske konsulent så for en størrelse, og hvilke værdier skaber hun for samfundet? Det kunne jeg skrive mange sider om, men ved at gøre det vil jeg blot bidrage til fordommene. Jeg vil meget hellere invitere dig, Mette Frederiksen, til at besøge os, så du med egne øjne kan se, hvad der foregår i et konsulentfirma, og hvad vi bidrager med til den offentlige sektor.

Jeg lover dig, at hvis du kommer, får du adgang til alt, hvad du måtte ønske at vide. Du kan iagttage vores fysiske rammer og vurdere, om du synes, de virker ekstravagante sammenlignet med offentlige kontorer, som du kender. Du må se vores lønniveau, så du kan sammenligne det med lønniveauet for akademikere og chefer i det offentlige. Du må se vores gennemsnitlige årlige omsætning per konsulent, så du kan sammenligne den med den gennemsnitlige årlige omkostning til en akademiker i staten, når vedkommendes andel af husleje, IT, uddannelse, sekretariatsunderstøttelse, sociale omkostninger med videre regnes med og lægges til lønnen. Du må se vores vidensbank, som er opbygget over årene, og som gør, at vi kan løse opgaverne så at sige i løb, når en offentlig institution oplever et pludseligt behov for støtte og rådgivning.

Du må spørge kritisk ind til vores værdier, så du kan vurdere, om vi kun er drevet af ussel mammon, eller om vi er drevet af faglige ambitioner og bestræbelser på hele tiden af udvikle os til at være blandt de bedste på vores felt. Du må få adgang til en hvilken som helst af vores kunder, så du kan spørge ind til, om de oplever, at vores honorar har kostet på velfærden, eller om de har oplevet værdi af bistanden til gavn for medarbejdere og borgerne.

Jeg er parat til at lægge alt åbent frem, også for det konsulentfirma, som Socialdemokratiet har hyret til at rådgive om politikudvikling og kampagne.  

Forrige artikel HK Kommunal: Sådan kan vi gøre mødet med jobcentret bedre HK Kommunal: Sådan kan vi gøre mødet med jobcentret bedre Næste artikel FødevareDanmark: Ændring af udbudsloven er en styrkeprøve mellem Folketinget og Finansministeriet FødevareDanmark: Ændring af udbudsloven er en styrkeprøve mellem Folketinget og Finansministeriet