Løhde og Lund i fælles opgør med bøvl og bureaukrati

UDSPIL: Efter 14 års konstant vækst i regeljunglen på beskæftigelsesområdet lyder startskuddet nu til hovedrengøring i det massive lovkompleks. Forude venter svære politiske forhandlinger, da reformen griber ind i forskellige politiske forlig.

Foto: /Ritzau/Miriam Dalsgaard
Søren Elkrog Friis

Der er ikke brug for mere stop and go-politik på det her område.

Troels Lund Poulsen
Beskæftigelsesminister (V)

"Denne gang skal det lykkes."

Første linje i onsdagens politiske udspil til en gennemgribende forenkling af beskæftigelsesindsatsen afslører, at det hverken er nogen nem eller ny øvelse, regeringen nu kaster sig ud i.

Siden fødslen i 2003 er Loven om Aktiv Beskæftigelsesindsats ændret 60 gange, de oprindelige otte målgrupper er vokset til 80 - med hvert deres underliggende regelsæt, og sagsbehandlere på de kommunale jobcentre skal i dag navigere i over 30.000 siders lovtekst.

Dokumentation

Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats – også kaldet LAB – er det centrale omdrejningspunkt for indsatsen på beskæftigelsesområdet.

Loven blev vedtaget i 2003 som udmøntning af reformen 'Flere i arbejde', som blandt andet havde som formål at forenkle og harmonisere reglerne for beskæftigelsesindsatsen og kontaktforløb for ledige.

Men loven er siden blevet mere og mere kompliceret i takt med den række af reformer, der er implementeret på beskæftigelsesområdet, herunder:

2012: Reformen af førtidspension og fleksjobordningen (føp-flex)
2013: Kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen
2014: Beskæftigelsesreformen

Ændringerne har gradvis øget kompleksiteten i LAB for både borgerne og sagsbehandlerne i jobcentret.

Hvor der i 2003 var 8 undergrupper samlet under loven, er der i dag 80 undergrupper – hver med deres underliggende regelsæt.

I aftalen om beskæftigelsesreformen blev forligspartierne (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale) enige om at afbureaukratisere indsatsen, herunder sikre gennemskrivning af centrale love på området.

Hensigten er at erstatte eksisterende lovgivning med helt ny lovgivning, som er enklere at administrere for kommunerne og lettere at forstå for borgerne.

Gennemskrivningen og forenklingen af reglerne er et omfattende arbejde, da reglerne er blevet til via mange forskellige forlig og derfor kan involvere flere forskellige forligskredse, der skal være enige om den samlede lov.

Deloitte har gennemført en foranalyse, som blev offentliggjort i maj 2016, som indeholder 12 konkrete forslag til gennemskrivning af LAB.

I foråret 2017 offentliggjorde KL deres udspil til en forenkling af beskæftigelsessystemet.

Hovedpunkter i regeringens udspil

Tæt kontakt i starten
Alle ledige skal have fire samtaler inden for de første seks måneder, men der bliver til gengæld færre krav til, hvornår jobcentret skal holde samtalerne. Efter seks måneder skal det være op til jobcentret at afgøre, hvornår samtalerne skal holdes.

Kun ét krav til aktivering
Ledige på dagpenge og kontanthjælp skal have et aktiveringstilbud senest efter seks måneders ledighed. Ellers bliver det op til jobcentret at vurdere, hvornår den enkelte ledige har brug for indsats. Det betyder, at en række særregler for bestemte aldersgrupper fjernes. 

Krav om jobsøgning lempes
Krav til jobsøgning fjernes for ledige, der har et job på hånden, eller som skal på for eksempel efterløn eller barsel. Denne gruppe skal ikke længere søge job de sidste seks uger, der ellers har været et krav. Det er dog stadig en mulighed for jobcentret eller a-kassen at henvise til et konkret vikarjob, som den ledige skal søge.

Forenkling af løntilskudsordningen
Løntilskudsordningen forenkles og får kun to varighedsbegrænsninger. Én for borgere tæt på arbejdsmarkedet, som kan være i privat løntilskud i seks måneder og offentligt løntilskud i fire måneder. Og én for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet, som kan være i løntilskud i seks måneder – både privat og offentlig – med mulighed for at få det forlænget. 

Fra fem til to varigheder
De nuværende fem forskellige varigheder for virksomhedspraktik skæres ned til to. Borgere tæt på arbejdsmarkedet kan være i praktik i op til fire uger, mens borgere længere væk kan være der i op til 13 uger med mulighed for at forlænge det.

Voksenlærlingeordning forenkles
Regeringen vil gennemføre en markant forenkling af voksenlærlingeordningen med kun tre målgrupper og færre tilskudssatser, der er til at forstå.

Automatisering af ansøgninger
Virksomheders ansøgninger om virksomhedspraktik og løntilskud automatiseres. Det skal lette virksomhedernes arbejde med manuelt at indtaste en lang række oplysninger om alle deres ansatte, når de skal have en person i praktik eller løntilskud.

Ledige skal selv booke tid
Jobcentret skal ikke længere bestemme tidspunktet for samtaler – derimod skal ledige selv booke samtaler med jobcentret. Det er i dag kun et krav for ledige på dagpenge.

Benchmarking
Regeringen vil gennem benchmarking sammenligne kommunerne og holde dem op på deres resultater og indsatser. Det skal have konsekvenser for de kommuner, hvis der er kommuner, som ikke tager ansvar.

Lov-gennemskrivning
Der skal styrket fokus på kommunernes indsatser til borgere og løbende opfølgning på det. Samtidig vil regeringen gennemskrive hele lovteksten (lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) og samle alle bemærkninger ét sted.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00