Overblik: Her er regeringens bud på fremtidens veje, broer og jernbaner
Mads Mose Vikkelsø
Journalist og researcherDet skal være nemmere at bosætte sig i hele Danmark.
Det er udgangspunktet for det nye regeringsudspil, som transportminister Benny Engelbrecht (S), finansminister Nicolai Wammen (S) og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) præsenterede i Kalundborg i dag.
Man vil frem mod 2035 investere 105,8 mia. kr. i vejnettet, den kollektive transport og cyklisme.
Regeringen ser udspillet som en mulighed for, at folk for fremtiden skal kunne bosætte sig længere væk fra deres arbejdsplads og få en hverdag i provinsen og landområderne til at hænge bedre sammen.
Læs hovedpunkterne fra udspillet her:
Veje og broer
Regeringen vil afsætte 47 mia. kr. til at investere i udvidelse og etablering af nye veje for at mindske trafikken i hele landet. Her er et udpluk af nogle af udvidelserne:
- Udvidelse af E45. Der skal investeres markant i den jyske hovedpulsåre, motorvej E45, som flere steder skal udvides fra fire til seks spor. Man vil konkret udvide strækningen mellem Aarhus Syd og Nord og mellem Vejle og Skanderborg Syd.
- Ny Vejlefjordbro. Som en del af udvidelsen E45 motorvejen, vil regeringen undersøge muligheden for at bygge en ny bro over Vejle fjord. Ellers vil man udvide den gamle med flere spor. Det skal være med til at afhjælpe på trafikken mellem Kolding og Randers.
- En 3. Limfjordsforbindelse. Regeringen vil have endnu en forbindelse over Limfjorden, hvor man vil etablere en 20 kilometer firesporet motorvej til øen Egholm.
- Motorvejsudvidelse. Ring 4 ved København, Øresundsmotorvejen, Hillerødsmotorvejen, E20 syd for Odense er blot nogle af de motorveje, man tænker at udvide.
Det grønne alternativ
Der afsættes 0,5 mia. kr. til etablering af flere ladestandere i hele landet. Det skal gøre det lige så nemt at tage elbilen som fossilbilen.
- Ifølge Vejdirektoratet vil investeringen betyde, at der kan etableres godt 50 ladeparker med ca. 630 lynladepladser.
Støj og Sikkerhed
- Støj. For at tilgodese de borgere, der bor tæt på larmende trafik, afsætter regeringen 3 mia. kr. til at mindske trafikstøj.
- Trafiksikkerhed. Der afsættes 700 mio. kr. til at begrænse antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Jernbanenettet
41 mia. kr. skal være med til at forbedre og forny jernbanenettet.
- Batteritog. Regeringen vil have flere batteridrevet tog på de danske skinner, når levetiden for de nuværende dieseltog udløber. Man vil starte med igangsætte en analyse over, hvad det kræver af jernbanenettet.
- Forbedring af stationsbygninger. 250 mio. er der sat af til at friske de gamle stationsbygninger op i hele landet. Pengene skal give stationerne mere liv og mere grønne.
- Trygge stationer. Der er sat 100 mio. af til at gøre stationerne mere trygge. Konkret tænkes der i mere overvågning, bedre indretning af stationer og bedre belysning.
- Ny hastighedsbane. Der afsættes 4,9 mia. kr. til at etablere en ny hastighedsbane over Vestfyn.
- Nedlæggelse af Billundbanen. Regeringen vil nedlægge planen om at anlægge en jernbane til Billund, som tidligere indgik VLAK-regeringens investeringsplan. S-regeringen mener ikke jernbanen vil føre til forbedringer i forhold til den nuværende busløsning.
- Metropolnetværk. S-togsbanen skal have den helt store omgang, hvor regeringen vil udbygge togbanen. Man vil blandt andet opgradere Hillerød station, forskønne Nørreport station og flytte Herlev station. Den totale opgradering skal være med til at sikre kortere rejsetid og flere afgange.
Bus og cykler
- Bedre busser. Der afsættes 100 mio. kr. til at gøre det nemmere for busserne at komme frem. pengene tænkes at gå til særlige busbaner, trafiksignaler og stoppesteder.
- Flere på jernhesten. 520 mio. kr. vil regeringen sætte af initiativer, der skal få borgerne til at vælge cyklen eller el-cyklen frem for anden transport. Derudover afsættes der 50. mio. kr. til at optimere cykelparkering ved den kollektive transport. I alt vil man inverste 2 mia. kr. i cykelinfrastrukturen.
- Cyklens år. 2022 vil regeringen udpege som "Cyklens år". Samme år kommer Tour de France til Danmark.
Finansiering
Finansminister Nicolai Wammen (S) sagde på pressemødet, at infrastrukturudspillet bliver finansieret med penge fra råderummet, samt indtægter fra afgifter på Storbælts- og Øresundsbroen. Hvor mange penge, der konkret skulle hentes fra de forskellige poster, kom finansministeren det ikke nærmere.
Du kan læse hele udspillet her.
Infrastrukturudspillet er S-regeringens alternativ til VLAK-regeringens investeringsplan til 110 milliarder kroner fra marts 2019 - Aftale om et sammenhængende Danmark - som blev skrottet, da Socialdemokratiet få måneder senere overtog regeringsmagten.
Udspillet skal regeringen nu forhandle med resten af Folketingets partier, og her kan der komme bump på vejen. Enhedslisten vil ikke investere i de store motorvejsprojekter og savner et grønnere udspil.
Læs partiernes ønsker til den nye infrastrukturplan på Altinget Transport.