Professor: Kommunale trafikselskaber vil komplicere den kollektive trafik

REFORM: Verdens måske mest komplicerede organisering af den regionale kollektive trafik risikerer at blive endnu mere kompleks, hvis kommunerne overtager regionernes rolle. Det vurderer DTU-professor Otto Anker Nielsen.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det vil sandsynligvis ikke gøre verden mere simpel at overlade det fulde ansvar for landets regionale trafikselskaber til kommunerne.

Det er ellers regeringens plan, som den fremgår af det nylige sundhedsudspil. Her lægger regeringen op til at fjerne alle de dele af regionernes opgaveportefølje, der ikke handler om sundhed og at flytte ansvaret til enten stat eller kommuner.

Den del, der handler om kollektiv trafik, skal kommunerne overtage. Men det vil ikke nødvendigvis gøre det lettere at koordinere de regionale busruter og landets privatbaner.

Dokumentation

SUNDHEDSREFORM OG KOLLEKTIV TRAFIK

Regeringen vil med sit udspil til en reform af sundhedsvæsenet skrælle alle opgaver fra de regionale forvaltninger, som ikke handler om sundhed.

Herunder regionernes ansvar for den kollektive trafik, som skal overføres til kommunerne.

I dag er det regionerne, der bestiller og finansierer regional bustrafik og privatbanetrafik, er medejere af Aarhus og Hovedstadens letbane og står for indkøb af lokal togtrafik på udvalgte strækninger.

Regionerne deltager sammen med kommunerne i de regionale trafikselskaber, som i dag står for indkøb af både regional bustrafik og kommunal bustrafik.

Med regeringens udspil skal kommunerne overtage regionernes ansvar for den regionale bustrafik, privatbanetrafikken og det fulde ejerskab for de regionale trafikselskaber.

Trafikselskaberne overtager regionernes rolle med at planlægge den regionale trafik under direkte ansvar over for kommunerne, som fremover finansierer den regionale trafik.

Kommunerne overtager den fulde styring af trafikselskaberne.

De eksisterende trafikselskaber vil fremover overordnet set få de samme opgaver som hidtil, men som rent kommunale selskaber. Trafikselskaberne får til opgave at sikre, at der også i fremtiden vil være privatbaner, som vi kender det i dag.

Trafikselskaberne vil derfor også fremover modtage statslige tilskud, som skal støtte op om driften af privatbanerne.

De regionale busruter vil blive finansieret af kommunerne i fællesskab, ved at de midler, som regionerne bruger på bustrafik, overføres til kommunerne via det kommunale bloktilskud.

Kilde: Regeringen.dk


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00