Debat

R: Tag penge fra banksektoren og giv dem til daginstitutionerne

DEBAT: 500 millioner kroner skal sikre bedre normeringer og et løft af pædagoguddannelsen. Pengene skal blandt andet komme fra banksektoren, skriver Radikales børne- og undervisningsordfører.

I over halvdelen af landets kommuners daginstitutioner er pædagogandelen blandt personalet under 60 procent, mener børne- og undervisningsordfører Anne Sophie Callesen (R) (Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix).
I over halvdelen af landets kommuners daginstitutioner er pædagogandelen blandt personalet under 60 procent, mener børne- og undervisningsordfører Anne Sophie Callesen (R) (Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne Sophie Callesen (R)
Børne- og undervisningsordfører

Når der snart skal forhandles minimumsnormeringer, er det nemt at stirre sig blind på normeringerne alene. At der er et stort behov for bedre normeringer i vores dagtilbud, kan de fleste nikke genkende til. 

Alt for ofte står en enkelt medarbejder alene for opsynet med mange børn. Det ønsker vi hverken for børnene eller personalet. Men hvis vi ønsker at forbedre børnene hverdag, er der ikke alene brug for flere hænder. Børnene skal også være i de bedste hænder.

Nogle af deltagerne i debatten om minimumsnormeringer er mest optagede af at tale om "voksne". Men vi kører jo ikke bilen på værksted for, at "en voksen" kan reparere den. Ligesom vi i Radikale Venstre heller ikke lægger vores finanslovsforslag frem med forsikring om, at der er "en voksen", der har regnet det igennem. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Med andre ord: Hvordan kan det være, at det i dé brancher er indlysende, at det kræver uddannet personale at garantere kvaliteten, men ikke, når det gælder det mest dyrebare, nemlig vores børn?

Lyt til pædagoguddannelserne
Både bedre normeringer og flere uddannede medarbejdere i daginstitutionerne er nødvendigt for, at vi når i mål med for alvor at løfte kvaliteten i landets vuggestuer og børnehaver. 

Der skal flere timer, mere feedback og mere individuel vejledning til de studerende. Så færre springer fra, og så de mange nye pædagoger, der skal uddannes, er ordentligt rustet til den opgave, der venter dem.

Anne Sophie Callesen (R)
Børne- og undervisningsordfører

Allerede i dag er der i mange kommuner ikke nok uddannet personale. I over halvdelen af landets kommuners daginstitutioner er pædagogandelen blandt personalet under 60 procent. 

Og hvis minimumsnormeringer bliver indført ved udelukkende at ansætte mere uuddannet personale, kommer dét tal til at se værre ud.

Det er ingen hemmelighed, at normeringer med en tilstrækkelig pædagogandel kræver, at langt flere søger ind på og gennemfører uddannelsen til pædagog. Derfor skal vi styrke pædagoguddannelsen. 

Der skal flere timer, mere feedback og mere individuel vejledning til de studerende. Så færre springer fra, og så de mange nye pædagoger, der skal uddannes, er ordentligt rustet til den opgave, der venter dem. 

De skal nemlig ikke bare passe børn. De skal støtte og udvikle. Det kræver en solid faglig ballast.

Læs også

Bankerne skal give tilbage
Derfor har vi i vores finanslovsudspil afsat penge til både bedre normeringer og til et løft af pædagoguddannelsen. 

I alt 500 millioner kroner til bedre børneomsorg. Pengene skal blandt andet komme fra banksektoren, som vi før har hjulpet. 

Nu må det være på tide, at bankerne giver lidt tilbage til næste generation.

For børnene er det vigtigste, vi har. De skal være i trygge, kærlige og kompetente hænder, når forældrene er på arbejde. Så lad os komme i gang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Sophie Callesen

Kandidat til Europa-Parlamentet (R), fhv. MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2015), master i Middle East & Mediterranean studies (King’s College London)

0:000:00