Debat

Roger Buch til byrådsmedlem: Der findes ikke juridisk alibi for den politiske hvidvaskning i whistleblowersag fra Helsingør

I whistleblowersagen fra Helsingør overholdt borgmesteren ikke fundamentale juridiske krav. At ville hvidvaske en sådan adfærd er selvfølgelig et politisk valg, som står det konservative byrådsmedlem Jens Bertram frit for, men det kan den bestilte advokatundersøgelse ikke bruges til, skriver Roger Buch.

At ville hvidvaske borgmesterens adfærd er et politisk valg, som står Jens Bertram frit for. Men der kan ikke findes et juridisk alibi for den politiske hvidvaskning i advokatundersøgelsen, skriver Roger Buch.
At ville hvidvaske borgmesterens adfærd er et politisk valg, som står Jens Bertram frit for. Men der kan ikke findes et juridisk alibi for den politiske hvidvaskning i advokatundersøgelsen, skriver Roger Buch.Foto: Pressefoto/Jens Bertram, pressefoto/DMJX
Roger Buch
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som kommunalpolitiker og som borgmester må man intet have at gøre med sager, hvor man er inhabil. Hverken sagsforberedelsen, sagens behandling eller selv beslutningen.

I sagen fra Helsingør overholdt borgmesteren ikke dette fundamentale juridiske krav, som står i forvaltningsloven. Borgmesteren blandede sig i sagsbehandlingen og den endda på en måde, hvor borgmesteren lagde et pres på de ansatte i kommunens egen whistleblowerordning i så stort omfang og på en så ophidset og vred måde, at tre medarbejdere følte sig truet på deres job og blev sygemeldt.

At ville hvidvaske en sådan adfærd fra en konservativ borgmester, som det konservative byrådsmedlem Jens Bertram gør i et indlæg på Altinget, er selvfølgelig et politisk valg, som står ham frit for. Men der kan ikke findes et juridisk alibi for den politiske hvidvaskning i advokatundersøgelsen, som kommunen bestilte hos advokatfirmaet Bech-Bruun.

Læs også

Kritik af adfærd i whistleblowerordning

Som Jens Bertram udmærket ved, har de to fagforeninger Djøf og HK gennemført en omfattende juridisk undersøgelse, som klart underkender Bech-Bruuns konklusioner. Når man som jeg grundigt har læst og sammenlignet Bech-Bruuns og Djøf/HKs undersøgelser er der ingen tvivl om, hvem som har gjort et grundigt arbejde.

Bech-Bruun ser blandt andet bort fra skriftlige notater, som klart dokumenter borgmesterens grænseoverskridende pres på de ansatte – et pres som direkte førte til de ansattes sygemelding. Og et pres som også er en klar overskridelse af habilitetsreglerne.

På et møde i november vedtog Helsingør Kommunes Økonomi- og Erhvervsudvalg – som Jens Bertram er medlem af – en kritik af borgmesterens adfærd overfor de ansatte i whistleblowerordningen:

"Økonomi- og Erhvervsudvalget kritiserer, at der har været en uhensigtsmæssig kommunikation fra borgmesterens side overfor medarbejderne i whistleblower-enheden. Det er borgmesterens ansvar som den øverste leder at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne."

Økonomi- og Erhvervsudvalget beklager, at vi som personaleudvalg ikke har formået at bibringe medarbejderne i whistleblower-enheden vores anerkendelse af deres indsats i forbindelse med deres håndtering af whistleblower-sagen."

Jens Bertram kraftfulde men grundløse kritik af min kommentar brillerer ved at ignorere en grundig, juridisk undersøgelse fra Djøf/HK og "glemmer" oven i købet en klar kritik af Helsingørs borgmester fra et af kommunens udvalg, som Jens Bertram selv er medlem af.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Bertram

Byrådsmedlem (K), Helsingør Kommune, bestyrelsesformand, Helsingør Forsyning
handelsuddannet

Roger Buch

Centerleder, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
ph.d. (SDU. 1996), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00