Skuespillere erobrer den politiske scene op til kommunalvalget

FEATURE: Frem til kommunalvalget vil byrådssale landet over blive omdannet til teaterscener, når forestillingen Demokrati forsøger at mindske afstanden mellem politikere og borgere.

Foto: Per Morten Abrahamsen
Peter Pagh-Schlegel

”Hvor mange af jer føler jer som gode demokratiske borgere? Rejs jer lige op en gang.”

Skuespiller Sandra Yi Sencindiver står midt i den imponerende byrådssal på Københavns Rådhus og kigger ud på et teaterpublikum. Normalt har kommunalpolitikerne den mondæne byrådssal for sig selv, men i dagens anledning er pladserne overdraget til teatergængere, der alle rejser sig op på skuespillerens anmodning. Herefter bliver forsamlingen udsat for opfølgende spørgsmål:

”Har du tænkt dig at stemme til det kommende kommunalvalg? Følger du med i valgkampen andre steder end på Facebook? Har du for nylig talt politik med nogen, der har en væsentlig anderledes politisk holdning end dig selv?”

Én efter én sætter størstedelen af publikum sig i sædet, i erkendelse af at de måske alligevel ikke er så demokratiske borgere, når det kommer til stykket.

Fakta
Byrumsteatret Teatergrad turnerer frem til 21. november med forestillingen ”Demokrati”. Forestillingen spiller i alt 29 gange og rammer blandt andet rådhuse i København, Vallensbæk, Hjørring, Fredericia, Middelfart, Roskilde, Gribskov, Guldborgsund, Helsingør, Haderslev, Vejle, Svendborg, Assens, Rønne, Tønder, Odense, Taastrup, Randers, Nakskov, Holbæk og Næstved.

Den enkeltes ansvar
Byrumsteatret Teatergrad, der laver teater uden for teatersalene, er aktuel med forestillingen Demokrati, der frem til kommunalvalget den 21. november turnerer i 30 byrådssale landet over. Formålet er at give ansvaret for demokratiet tilbage til den enkelte borger.

”Vi hører ofte i medierne om politikerlede og et demokrati i krise. Men det er ikke kun politikernes, men i lige så høj grad borgernes ansvar. Vi forsøger at pege på, at det også er vigtigt at kigge på os selv som medborgere i samfundet,” siger Christine Worre Kann, der er teaterdirektør og producent på forestillingen.

Det er vigtigt, at publikum sidder på politikernes faste pladser, så de kan få lov at se demokratiet udspille sig fra politikerens synsvinkel

Christine Worre Kann
Teatergrad

Teaterforestillingen er en række tableauer, hvor der udspiller sig små scener med store dilemmaer om alt fra aktiv dødshjælp og mæslingevacciner til mere lokalpolitiske spørgsmål, der bliver designet til den by, det omrejsende teater besøger.

Afstand mellem borgere og politikere
Publikum får udleveret stemmesedler i form af et grønt og et rødt stykke papir og indtager dermed rollen som beslutningstager, der under hele forestillingen bliver foreholdt de dilemmaer, som mange politikere ifølge teaterdirektøren står over for dagligt.

”Det er vigtigt, at publikum sidder på politikernes faste pladser, så de kan få lov at se demokratiet udspille sig fra politikerens synsvinkel i en time og et kvarter. Det mener vi gør en stor forskel,” forklarer Christine Worre Kann, men understreger, at det ikke skal ses som en løftet pegefinger.

”Det handler om at skabe forståelse for hinanden, så afstanden mellem politikere og borgere bliver mindre. Så det går begge veje,” siger hun.

Af samme årsag bliver lokale byrådspolitikere også inviteret med og runder forestillingen af med en politisk debat i samspil med både skuespillerne og publikum – mens også en lokal journalist deltager under forestillingerne med information om, hvilke krige der udspiller sig på den lokalpolitiske slagmark.

Rådhus har frygtet for den fine arkitektur
Christine Worre Kann forklarer, at hun har modtaget blandede reaktioner fra de forskellige rådhuse landet over, når hun har spurgt om at låne deres byrådssale til teaterbrug.

”I nogle kommuner er det meget tydeligt, at rådhuset er til for borgerne. Her åbner de gladeligt op for at invitere både os teaterfreaks og borgerne ind i den sal, hvor beslutningerne bliver truffet,” siger Christine Worre Kann og forklarer, at nogle kommuner, heriblandt Frederiksberg og Albertslund, er gået skridtet videre og har betalt for forestillingen, således at borgerne har fået gratis entré.

”Andre kommuner har afvist os med begrundelsen, at byrådssalen er et fint arkitektonisk sted. Jeg ved ikke, om de har frygtet for os teaterfreaks, eller om de mere har været bekymrede for, at der skal lukkes publikummer indenfor. Men det har været en kæmpe kontrast, hvor det blev gjort meget tydeligt, hvilken indstilling man har haft til sit rådhus,” fortæller Christine Worre Kann.

Mere end cyklisme og cannabis
Forestillingen på Københavns Rådhus var i høj grad præget af et publikum, der var optaget af emner som cyklisme og fri cannabis. Her var den lokale DF-kandidat Henrik Svendsen ikke den populære dreng i klassen, da han efter forestillingen deltog i diskussion med publikum. Christine Worre Kann forklarer, at selvom teatret som kunstform tit bliver anklaget for at ”hælde til den røde side”, forventer hun, at forestillingen også når ud til et bredere publikum.

”Vi forsøger at holde forestillingen farveneutral ved at repræsentere de politiske ismer ligeligt. Det er derfor i højere grad publikum, der drejer forestillingen i en politisk retning,” siger hun og fortsætter:

”Til forskel fra en klassisk forestilling så vil denne her forestilling udvikle sig undervejs. Og i takt med, at vi rykker længere vestpå, så kommer vi nok også til at diskutere andre emner end cyklisme og cannabis,” siger hun.

 

VOXPOP: Andreas Pourkamali (R) og Henrik Svendsen (DF), medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation, har set forestillingen, hvor de også deltog i diskussion med publikum.

  Hvordan oplevede du forestillingen? Er afstanden mellem borgerne og jer på rådhuset blevet for stor?
 Andreas Pourkamali (R) Helt fantastisk. Det er spændende, når kulturen tager nogle emner op og præsenterer dem i nogle former, som vi ikke selv kan som politikere. De kan gøre grin med ting og tage ting ud af en tangent i en teaterforestilling, som ville virke forkert, hvis jeg var afsender. Men fordi de gør det, kan de også nå frem til et resultat, som man også kan bruge realpolitisk. Der er skabt en kløft, som er vigtig at tage alvorlig, for det er helt afgørende for et velfungerende demokrati, at man føler, man er en del af det. Jeg har forsøgt at nå ud til befolkningsgrupper, som ikke normalt stemmer, og inviterede selv tre unge piger med anden etnisk baggrund med til forestillingen. Selvom det er en lille ting, så tror jeg, det gør en forskel, at de her mennesker kommer tættere på rådhuset og får en forståelse for vores arbejde via en forestilling som denne her. Jeg tror også, at en af årsagerne til bandekonflikten i København er, at der er store grupper i Danmark, som ikke føler, at de er en del af fællesskabet. En del af løsningen på det er alle mulige former for lokale kulturinitiativer. 

 

 Henrik Svendsen (DF)

Jeg er glad for, at man i højere grad bruger den spændende ramme, som rådhuset er, til at styrke nærdemokratiet ved hjælp af nogle aktiviteter. Og det synes jeg i den grad, at forestillingen lykkedes med. Det var et enormt spændende koncept, som også gav mig idéer med i bagagen. For eksempel foreslog en fra publikum en fredagscafé, hvor borgerne en gang om måneden fik mulighed at komme i direkte kontakt med os politikere. Jeg har ikke gennemtænkt det, men jeg synes, det var en frisk idé. Nej, vi har jo mange tiltag med både ungeråd og lokaludvalg. Til gengæld er kendskabet til borgernes muligheder ikke stort, hvilket er bekymrende. Så det er nok særligt på det område, at vi kan blive bedre.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Pourkamali

Formand, Kultur- og Fritidsudvalget (R), Næstved Kommune

Henrik Svendsen

Midlertidigt medlem af Borgerrepræsentationen (DF), Københavns Kommune

0:000:00