Søens folk har besværlig landgang i Korsør
MARITIMT: En tredjedel af Søfartsstyrelsens medarbejdere er på plads, men vejen frem er stadig usikker. Altinget gør et nedslag i en af landets mest komplicerede udflytninger. Det handler om Korsør, kompetencetab og kontorlokaler.
Morten Okkels
JournalistSøfartsstyrelsen arbejder for at skabe sikkerhed til søs og vækst i de maritime erhverv i Danmark. Styrelsen hører organisatorisk under Erhvervsministeriet. Den aktuelle organisation stammer fra 1988, hvor seks forskellige institutioner blev lagt sammen til den moderne, samlede styrelse.
Søfartsstyrelsen har 205 medarbejdere, der enten allerede sidder i Korsør eller bør være flyttet dertil i 2019. De fordeler sig p.t. med 65 i Korsør og 140 i Valby. Dertil kommer dog endnu flere medarbejdere, nemlig omtrent 80 medarbejdere fordelt på Grønland, Færøerne og nogle få medarbejdere på syv lokalkontorer i Danmark.
"Korsør var et oplagt valg i forbindelse med udflytningen af Søfartsstyrelsen," sagde erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), da han i november indviede Søfartsstyrelsens nye hovedkvarter på Fjordvænget.
Men ikke alle var dog enige med søfartens minister i den vurdering. Det blev heller ikke bedre, da bygningsproblemerne i Korsør begyndte at vise sig. De ting skal vi vende tilbage til. I første omgang vil vi vide, hvordan Søfartsstyrelsens direktør selv befinder sig i det vestsjællandske.
Som embedsmand har Andreas Nordseth ingen holdning til det politiske spørgsmål om beliggenhed, som blev afgjort i oktober 2015. Men han vil gerne fortælle, hvordan han får det bedste ud at være, hvor han nu er: