Debat

Danske Koncert- og Kulturhuse: En energipulje kan hjælpe os gennem krisen

Energikrisen presser koncert- og kulturhusene, hvor Publikum ikke køber billetter i samme omfang, som de plejer, og el- og varmeregningerne er skudt i vejret. Politiske indsatser, som en energipulje eller kulturpas, vil derfor være kærkommen, skriver Jesper Bay.

Dem, der plejer at fylde DKK's 24 medlemshuse, er blevet mere tilbageholdende med at bruge deres penge på kultur i en tid, hvor prisen på daglige fornødenheder udhuler husholdningsbudgettet, skriver Jesper Bay.
Dem, der plejer at fylde DKK's 24 medlemshuse, er blevet mere tilbageholdende med at bruge deres penge på kultur i en tid, hvor prisen på daglige fornødenheder udhuler husholdningsbudgettet, skriver Jesper Bay. Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix
Jesper Bay
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Dagbladet Information citererede 29. november i en større artikel om den forventede recession i kulturlivet en Applaus/Megafon-undersøgelse fra september for, "at 51 procent af danskerne har fået mindre lyst til kulturoplevelser på grund af stigende udgifter". Det er ikke fuldstændigt forkert, men – heldigvis – heller ikke helt rigtigt.

Tallet er korrekt gengivet, men det, der faktisk står i undersøgelsen, er, at "stigende priser på forbrugs- og konsumvarer har påvirket borgerne negativt (har givet dem mindre eller meget mindre lyst) med hensyn til at opleve professionel kunst og kultur".

Temadebat

Hvordan tackler kulturlivet energikrisen?

Kulturlivet er hårdt ramt af senfølger efter corona, stigende energipriser og den økonomiske krise. Nu spørger Altinget Kultur: Hvad gør vi ved det?

Om Altingets temadebatter:

Debatindlæg er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til debatredaktør Ida Thagesen på ida@altinget.dk.

Det er brugen af ordet "lyst" i undersøgelsen, den er gal med. Det, der burde have stået, er nok snarere "mulighed". Der, hvor jeg kommer fra, er der i hvert fald ikke noget, der tyder på, at publikum har mistet lysten til at opleve kunst og kultur.

Men dem, der plejer at fylde DKK's 24 medlemshuse, er blevet mere tilbageholdende med at bruge deres penge på kultur i en tid, hvor prisen på daglige fornødenheder – for eksempel mad, strøm, varme og brændstof – udhuler husholdningsbudgettet.

Det er ikke noget nyt fænomen: Dem, der husker "Kartoffelkuren" (1986-87) og "Oliekrisen" (1973), kender mekanismen.

Stram økonomi

At deltage i kulturlivet som publikum er et aktivt tilvalg. Står valget mellem mad på bordet og en koncertbillet, er det kun de mest hardcore fans, der vælger koncertbilletten. Dem er der heldigvis mange af, men ikke nok til at vi kan leve af dem.

Nu, hvor vinteren netop er startet, skulle vi gerne sælge billetterne til forårets og sommerens mange planlagte arrangementer

Jesper Bay, Direktør, Danske Koncert- og Kulturhuse

Og de øvrige bliver derhjemme, når økonomien strammer til, som blandt andet økonomiprofessor ved Aarhus Universitet, Philipp Schröder, er inde på i Altinget 3. december.

Oven på et par års corona-restriktioner er økonomien i forvejen stram i koncert- og kulturhusene, som ellers er vant til at tjene deres penge selv gennem billetsalg suppleret af restaurant- og bardrift, bidrag fra engagerede sponsorer og lejlighedsvis udlejning af deres faciliteter til møder og konferencer.

Normalt køber publikum deres billetter i god tid for at være sikre på ikke at gå glip af noget. Så lige nu, hvor vinteren netop er startet, skulle vi gerne sælge billetterne til forårets og sommerens mange planlagte arrangementer. Det gør vi også, men ikke i samme omfang, som vi plejer.

Ydermere er koncert- og kulturhusene i sagens natur helt afhængige af strøm og varme for at kunne gennemføre arrangementerne. Og vi kan ikke bare flytte arrangementer til det billigste tidspunkt – eksempelvis midt om natten – eller afbryde et arrangement midlertidigt, fordi der lukkes for strømmen.

Så hvad gør vi? Vi har i regi af alliancen "Dansk Kulturliv", som DKK er med i, peget på flere politiske indsatsmuligheder, for eksempel en energipulje, som husene kan søge med henblik på at få hjælp til at dække dele af de uforudsete meromkostninger på energi.

Læs også

Vi har også foreslået en tilpasningsordning, som kan hjælpe arrangørerne, såfremt der bliver behov for at ændre arrangementer produktionelt som konsekvens af nye krav til afviklingen. Naturligvis har vi også peget på muligheden for i en afgrænset periode at etablere en halvpris-pulje, som det skete i corona-perioden.

Et supplerende oplagt forslag er – som det netop er blevet besluttet i Tyskland og tidligere i Italien, Frankrig og Spanien – at lancere et "kulturpas" til udvalgte befolkningsgrupper.

Flere danske partier har tidligere – blandt andet i valgkampen – foreslået lignende ordninger. Men indtil videre er det blevet ved snakken. Den slags initiativer vil selvsagt ikke afhjælpe alle de aktuelle udfordringer, men i det mindste sende et vigtigt signal til kulturlivet. Om at vi ikke er glemt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Bay

Direktør, Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK)

Philipp Schröder

Professor, centerleder, Research Centre for Firms and Industry Dynamics, Aarhus Universitet
BA i økonomi og politik (Uni. of Warwick, UK 1993), MSc (Econ) (Uni. of Warwick, UK 1994), ph.d. (Aarhus Uni. 1997)