Lise Bech
 svarer 
Esben Lunde Larsen

Lise Bech (DF) og Carsten Bach (LA) spørger miljø- og fødevareministeren, hvilke betingelser der skal være opfyldt for at en virksomhed kan blive omfattet af de 3 typer af strafskærpelse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 167, Spørgsmål 1
Vil ministeren redegøre for, hvilke betingelser der skal være opfyldt for at en virksomhed kan blive omfattet af de 3 typer af strafskærpelse, herunder eksempler på overtrædelse af fødevarelovgivningen, der kan karakteriseres som grov, og eksempler på overtrædelse, der ikke er af en sådan karakter, at overtrædelsen kan karakteriseres som grov?

Svar fra mandag den 9. april 2018
En grundlæggende forudsætning for at bringe lovforslagets 3 initiativer om administrative tvangsbøder (daglige tvangsbøder) for manglende efterkommelse af påbud eller forbud, forhøjede bødestørrelser eller virksomhedskarantæne i anvendelse er, at virksomheden kan kategoriseres som en virksomhed med dårlig regelefterlevelse. En fødevarevirksomhed kategoriseres som en virksomhed med dårlig regelefterlevelse, hvis den har fået anmærkninger – dvs. indskærpelse, påbud, forbud, administrativt bødeforlæg eller politianmeldelse - på tre ud af de sidste fire kontrolbesøg eller, hvis der er tale om en ny virksomhed, som har fået anmærkninger på de tre første gennemførte kontrolbesøg.

Anvendelse af lovforslagets initiativer forudsætter endvidere, at der enten:

1. er forløbet 12 måneder fra det tidspunkt, hvor virksomheden blev kategoriseret som virksomhed med dårlig regelefterlevelse, og virksomheden har fortsat den dårlige regelefterlevelse i tiden efter kategoriseringen, eller 2. er begået en grov overtrædelse.

Som eksempel på en grov overtrædelse kan nævnes fabrikation af falsk sporbarhedsdokumentation eller forsætlig forfalskning af fødevarer. Derimod vil det f.eks. ikke kunne betragtes som en grov overtrædelse, hvis en kontrolrapport ved en fejl ikke er blevet hængt op eller er faldet ned.

Med hensyn til den under punkt 1 nævnte periode på 12 måneder skal bemærkes, at der i denne periode vil være gennemført flere kontrolbesøg, og virksomheden har i hele denne periode til stadighed fået anmærkninger på tre ud af de seneste fire kontrolbesøg. Det vil sige, at virksomheden også i perioden efter kategoriseringen som virksomhed med dårlig regelefterlevelse har begået gentagne overtrædelser.

Som det fremgår, er de foreslåede initiativer således målrettet de meget få virksomheder med dårlig regelefterlevelse, som trods fødevarekontrollens løbende indsats ikke har kunnet eller villet rette op på de kritisable forhold.
0:000:00