svarer 
Rasmus Jarlov

Forsvarsudvalget spørger erhvervsministeren, Rasmus Jarlov, hvad ministerens holdning er til et udkast til beretningstekst

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 102, Spørgsmål 1
Hvad er ministerens holdning til en beretningstekst, der lyder således: ”Et tal bestående af (partier) ønsker at skærpe reglerne for eksport af dual-use udstyr til lande, der krænker menneskerettighederne alvorligt. Samtidig erkender flertallet, at en skærpelse giver mest effekt, hvis den gennemføres på EU plan, så en skærpelse i det ene land ikke opvejes af øget eksport fra et andet. tallet opfordrer derfor regeringen til:

1) at arbejde aktivt på EU niveau for at få fælles skærpede regler for eksport af dual-use teknologi til lande, der krænker menneskerettighederne alvorligt 2) at sikre, at Danmark befinder sig i den restriktive ende af praksis på området i EU 3) at søge veje til at skærpe den administrative procedure og praksis på området.”
Svar fra fredag den 28. september 2018
Indledningsvis kan jeg oplyse, at den tidligere erhvervsminister har redegjort for regeringens holdning på området, bl.a. i forbindelse med 1. behandlingen af beslutningsforslag B 102 i Folketinget den 22. maj 2018.

Jeg deler min forgængers holdning. Herudover har jeg følgende bemærkninger til den foreslåede beretningstekst.

Ad. pkt. 1 om skærpede EU-regler Det glæder mig, at partierne deler regeringens synspunkt om, at en skærpelse af dual-use regelsættet giver mest effekt, hvis den gennemføres på EU-plan.

Regeringen arbejder allerede for skærpede regler på EU-niveau. I de igangværende forhandlinger af revisionen af dual-use forordningen arbejder regeringen for, at hensynet til menneskerettigheder skærpes, så der kommer øget fokus på, at eksporterede dual-use produkter ikke misbruges. Regeringen bakker bl.a. op om, at hensynet til menneskerettigheder som noget nyt skrives direkte ind i forordningen, hvilket vil fastsætte den nuværende danske praksis i forordningsteksten og dermed på EU-plan.

Ad. pkt. 2 om en restriktiv praksis Danmark ligger allerede i dag – efter de nuværende regler og administration på området – i den restriktive ende i forhold til afslag til eksport af dual-use produkter. Danmark ligger således på top-10 over lande i EU, som i absolutte tal har givet flest afslag på eksport af alle typer af dualuse produkter i 2017.

Når det er sagt, synes jeg ikke, at det i sig selv bør være et mål at give mange afslag. I min optik bør afslag gives ud fra en konkret vurdering af, om der er risiko for, at eksporten vil blive benyttet til alvorlige krænkelser af menneskerettigheder.

Ad. pkt. 3 om den administrative procedure Regeringen har skærpet den administrative procedure og praksis på området. Bl.a. har Erhvervsstyrelsen implementeret en ny slutbrugererklæring, der sikrer, at militære slutbrugere, sikkerhedsstyrker og håndhævelsesmyndigheder, skal skrive under på, at det konkrete dual-use produkt ikke bliver anvendt til menneskerettighedskrænkelser Det bemærkes, at Danmark er et af de eneste EU-lande, der har implementeret en sådan slutbrugererklæring.

Jeg kan desuden fremhæve, at regeringen agter at fremsætte et lovforslag, der skal sikre en større inddragelse af virksomhedsledelsen i den konkrete eksportansøgning om cyberovervågningsudstyr. Konkret foreslås, at ansøgninger vedrørende cyberovervågningsudstyr skal være ledsaget af en erklæring om, at ledelsen har set og godkendt ansøgningen. Formålet er at skærpe ledelsens opmærksomhed i forhold til, hvilke konkrete lande og slutbrugere virksomheden eksporterer cyberovervågningsudstyr til. Lovforslaget er i øjeblikket i offentlig høring.

Endelig har regeringen også i cyber- og informationssikkerhedsstrategien sat ekstra fokus på øget kontrol med cyberovervågningsudstyr. Strategien skal styrke kontrollen gennem kompetent vejledning fra myndighederne om regelsættet. Det skal dels sikre, at danske virksomheder er i stand til at navigere inden for reglerne. Dels sikre at dansk udviklet teknologi ikke falder i de forkerte hænder.

Det er således min samlede vurdering, at regeringen allerede har igangsat foranstaltninger, der skal sikre øget fokus på, at forhindre, at eksporterede dual-use produkter misbruges, og at regeringen derfor lever op til formålet bag de tiltag, som partierne ønsker regeringen skal igangsætte.
0:000:00