Kim Christiansen
 svarer 
Ole Birk Olesen

Kim Christiansen (DF) spørger transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, om man som led i forslaget kan øremærke en del af provenuet fra DSB Ejendomsudvikling A/S til opgradering af stationer m.v.

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 154, Spørgsmål 1
Kan man som led i forslaget øremærke en del af provenuet fra DSB Ejendomsudvikling A/S til opgradering af stationer m.v.?

Svar fra onsdag den 6. marts 2019
Kan man som led i forslaget øremærke en del af provenuet fra DSB Ejendomsudvikling A/S til opgradering af stationer m.v.?

Svar:

Lovforslagets formål er, at give DSB via sit datterselskab DSB Ejendomsudvikling A/S mulighed for i partnerskaber med en eller flere private investorer at forestå udvikling af DSB’s ejendomme ved etablering i projekter, der har til formål at opføre byggeri, som efterfølgende enten udlejes eller sælges.

Lovforslaget skal derved tjene til at give DSB friere rammer til fremover at generere indtægter fra kommerciel ejendomsudvikling. DSB forventer, at med de nye rammer vedrørende ejendomsudvikling, vil den samlede avance fra ejendomsudvikling kunne øges.

Det øgede afkast skal bidrage til at understøtte økonomien i togdriften, som også fremover vil være DSB’s hovedopgave. Det øgede afkast skal dermed kompensere virksomheden for den reduktion i den statslige kontrakts betaling, som blev besluttet med den politiske aftale af 12. november 2017 om Erhvervsog Iværksætterinitiativer. Det øgede afkast kan derfor ikke øremærkes andre formål.

For så vidt angår stationer bemærkes, at DSB - i overensstemmelse med den politiske aftale ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 (er indskrevet i Transportministeriets kontrakt med DSB) er forpligtet til, at ”etablere parkeringspladser for såvel bilister som cyklister, og dertil knyttede adgangsveje og omstigningsforhold ved stationerne m.v. med henblik på at sikre en god adgang til og fra banetrafikken og dermed flest mulige passagerer til at benytte jernbanen. Endvidere kan der ydes bidrag til etablering af tilsvarende faciliteter ved nye stationer.” Investeringsrammen er i alt 720 mio. kr., og DSB har allerede i sin økonomi sikret den fornødne finansiering hertil. DSB har foreløbig investeret ca. 320 mio. kr. (364 mio. kr. inkl. driftsomkostninger) i parkeringsfaciliteter med dertil knyttede adgangsfaciliteter, såsom elevatorer, broer m.m.

Side
0:000:00