Finn Sørensen
 svarer 
Troels Lund Poulsen

Finn Sørensen (EL) spørger beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen, hvordan ændringen af ”Min Plan” er en forenkling for borgere og sagsbehandlere, når ændringen af ”Min Plan” giver meradministration i kommuner og a-kasser

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 209, Spørgsmål 5
Vil ministeren uddybe, hvordan ændringen af ”Min Plan” er en forenkling for borgere og sagsbehandlere, når ændringen af ”Min Plan” giver meradministration i kommuner og akasser, og resulterer i, at borgerne skal orientere sig flere steder (i Jobnets ”Min Plan” og i e-boks), og når borgerne med ændringen igen bliver informationsbærere mellem aktørerne i systemet, idet der ikke længere er sikret fuld transparens via ”Min Plan”, når dét, der forpligter borgeren, ligger i borgerens e-boks, som kun borgeren har adgang til?

Svar fra mandag den 15. april 2019
”Vil ministeren uddybe, hvordan ændringen af ”Min Plan” er en forenkling for borgere og sagsbehandlere, når ændringen af ”Min Plan” giver meradministration i kommuner og a-kasser, og resulterer i, at borgerne skal orientere sig flere steder (i Jobnets ”Min Plan” og i e-boks), og når borgerne med ændringen igen bliver informationsbærere mellem aktørerne i systemet, idet der ikke længere er sikret fuld transparens via ”Min Plan”, når dét, der forpligter borgeren, ligger i borgerens eboks, som kun borgeren har adgang til?” Svar:

Formålet med ændringerne i Min Plan er netop, at det primært skal være borgerens frem for sagsbehandlerens værktøj. Den skal give borgeren et overblik over, hvad der skal ske, og hvad der er aftalt med jobcenteret.

Udmøntningen af den aftalte fornyelse af Min Plan indebærer, at jobcentrene ikke skal anvende redskabet til afgørelser. Udmøntningen skal således medvirke til at understøtte borgerens overblik frem for, at Min Plan skal indeholde tung juridisk tekst i form af afgørelser og vejledningstekster, herunder om eventuelle sanktioner som følge af, at borgeren ikke deltager i de aftalte indsatser. Ændringen skal være med til at sikre en klar arbejdsdeling mellem stat, kommuner og arbejdsløshedskasser i forhold til udvikling af it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen.

Staten (STAR) har igennem årene indarbejdet en række standardiserede vejledningstekster i Min Plan, som kan anvendes til at understøtte, at relevante formkrav er overholdt, når Min Plan bruges til at træffe afgørelser.

Udfordringen med dette har været – og er – at ansvarsfordelingen mellem stat og kommuner udviskes, og at kommunerne i nogle tilfælde undlader at tage konkret stilling til vejledningsbehovet i den enkelte sag for i stedet at forlade sig på den tilgængelige standardiserede tekst. Videre har undersøgelser vist, at flere borgere oplever værktøjerne i Jobnet, herunder Min Plan, som kontrolredskaber, der ikke giver klar værdi. En uklar arbejdsdeling mellem aktørerne er ikke til fordel for borgerne. 15. april 2019 J.nr.

2018-5657 Arbejdsløshedskassen kan følge med i borgerens aftaler mv. på Min Plan og herunder, hvilke tilbud borgeren skal deltage i.
0:000:00