Finn Sørensen
 svarer 
Troels Lund Poulsen

Finn Sørensen (EL) spørger beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen, om at alt det forpligtende tages ud af ”Min Plan” med afskaffelsen af vejledningstekster i ”Min Plan” og kvitteringerne i ”Min Plan”

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 209, Spørgsmål 6
Kan ministeren bekræfte, at alt det forpligtende tages ud af ”Min Plan” med afskaffelsen af vejledningstekster i ”Min Plan” og kvitteringerne i ”Min Plan”?

Svar fra mandag den 15. april 2019
”Kan ministeren bekræfte, at alt det forpligtende tages ud af ”Min Plan” med afskaffelsen af vejledningstekster i ”Min Plan” og kvitteringerne i ”Min Plan”?” Svar:

Det kan jeg ikke bekræfte. Som hovedregel vil borgeren have pligt til at deltage i de aktiviteter, fx samtaler og aktive tilbud, som fremgår af Min Plan. Men med henblik på at indfri aftalens intention om, at Min Plan skal fornys, så den understøtter borgerens aktive deltagelse i egen sag, vil konkret vejledning, herunder om forhold der kan få betydning for borgerens ydelse, og egentlige afgørelser, fremadrettet skulle sendes til e-Boks, hvor borgeren i forvejen modtager en lang række vigtige informationer fra bl.a. offentlige myndigheder.

Staten (STAR) har igennem årene indarbejdet en række standardiserede vejledningstekster i Min Plan, som kan anvendes til at understøtte, at relevante formkrav er overholdt, når Min Plan bruges til at træffe afgørelser.

Udfordringen med dette har været – og er – at ansvarsfordelingen mellem stat og kommuner udviskes, og at kommunerne i nogle tilfælde undlader at tage konkret stilling til vejledningsbehovet i den enkelte sag for i stedet at forlade sig på den tilgængelige standardiserede tekst. Videre har undersøgelser vist, at flere borgere oplever værktøjerne i Jobnet, herunder Min Plan, som kontrolredskaber, der ikke giver klar værdi.

Den nye udformning af Min Plan skal gøre op med dette, så Min Plan i højere grad kan blive et positivt dialogværktøj mellem borgeren og jobcenteret. Borgeren vil således forud for aftalerne i Min Plan være blevet vejledt om, hvad borgeren har pligt til at stå til rådighed for, og hvilke ydelsesmæssige konsekvenser en manglende overholdelse evt. kan få. 15. april 2019 J.nr.

2018-5657 Når den nye lov er trådt i kraft, vil Min Plan således i højere grad være den enkelte borgers plan for indsatsen som aftalt med jobcenteret og et for borgeren aktivt redskab i beskæftigelsesindsatsen.

Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 3 til L 209.
0:000:00