Rasmus Jarlov
 svarer 
Morten Bødskov

Rasmus Jarlov (K) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om en nærmere afgrænsning af begrebet ”skatteordninger”

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 49, Spørgsmål 3
Kan ministeren foretage en nærmere afgrænsning af begrebet ”skatteordninger”, så det er tydeligt, hvad der er en skatteordning, der skal indberettes, og hvad der ikke er en skatteordning, der skal indberettes?

Svar fra fredag den 29. november 2019
En ”ordning” er efter bistandsdirektivets artikel 3, nr. 19, som affattet ved DAC6, indberetningspligtig, hvis ordningen indeholder et grænseoverskridende element og i øvrigt indeholder et af de kendetegn, der er omfattet af bistandsdirektivets bilag IV. Det vil sige kendetegn, der indikerer, at ordningen potentielt vil kunne benyttes til aggressiv skatteplanlægning.

Det er ikke nærmere defineret i DAC6, hvad en ordning er.

Kommissionens henstilling af den 6. december 2012 om aggressiv skatteplanlægning (2012/772/EU), definerer en ordning som enhver transaktion, plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begivenhed. Det tilføjes herudover, at et arrangement (en ordning) kan omfatte flere trin eller dele.

Inspiration til fortolkning af begrebet ordninger kan derudover findes i OECD’s modelregler, som indeholder en definition af begrebet. Det fremgår heraf, at begrebet omfatter en aftale, et skema, en plan eller en forståelse, hvad enten den er retligt bindende eller ej, og det omfatter alle de trin og transaktioner, der bringer den i funktion.

Definitionen af begrebet en ordning er så bred, at definitionen i sig selv ikke er det væsentligste element i definitionen af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.

Det afgørende for afgrænsningen er i højere grad, at ordningen skal indeholde et grænseoverskridende element, og at mindst et af kendetegnene i bistandsdirektivets bilag IV, som affattet ved DAC6, skal være opfyldt.

Denne brede fortolkning skal imødegå, at skatterådgivere gives mulighed for at foretage rådgivning om aggressiv grænseoverskridende skatteplanlægning, uden at indberette herom. Dertil bemærkes, at det ikke vil være muligt at opstille en udtømmende liste over, hvad en ordning er. En sådan liste ville give anledning til omgåelse af indberetningspligten, ved at der ville kunne spekuleres i udvikling af nye metoder til at gennemføre aggressiv grænseoverskridende skatteplanlægning, som ikke tidligere har været kendt, og som dermed ikke ville fremgå af en evt. liste over ordninger.

Sagt på en anden måde, så er det svært at forestille sig, at en metode til aggressiv grænseoverskridende skatteplanlægning kan være andet end en ordning.

Der må dog kunne indlægges et krav om en vis grad af konkretisering for, at der kan være tale om en ordning. Fx vil en generel beskrivelse af skatteordninger i en bog eller overordnede retningslinjer i et selskabs skattepolitik ikke være omfattet.

Begrebet ”ordning” skal i øvrigt fortolkes i overensstemmelse med begrebet ”arrangement” i ligningslovens § 3, hvorefter selskaber mv. skal se bort fra et arrangement eller en serie af arrangementer, der udgør et misbrug, dvs. virker mod formålet og hensigten med skatteretten. Et arrangement skal efter bemærkningerne til denne bestemmelse tilsvarende fortolkes bredt og vil omfatte enhver aftale, fælles forståelse, ordning, transaktion eller serier heraf, uanset om der kan støttes ret herpå. Bestemmelsen blev indført ved L 28 A (Implementering af dele af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet), 2018/19, 1. samling.

L 28 A blev enstemmigt vedtaget.

0:000:00