Dennis Flydtkjær
 svarer 
Morten Bødskov

Dennis Flydtkjær (DF) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 90, Spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021?

Svar fra torsdag den 16. januar 2020
Med finanslovsaftalen for 2020 er der mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået aftale om, at registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler ikke skal stige i 2020 i forhold til niveauet i 2019.

Initiativet skal ses i sammenhæng med, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i 2020 leverer sine anbefalinger til en samlet omlægning af bilafgifterne, som kan danne baggrund for et nyt afgiftsregime på bilområdet.

Jeg ønsker på den baggrund ikke selv at stille et ændringsforslag, som beskrevet i spørgsmålet.

Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et sådant ændringsforslag, som kan se ud som følger:

Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i foreslåede ændring af § 5 b, stk. 1, nr. 1, ændres »2016-2020« til:

Nr.

2 affattes således:

Ȥ

5 b, stk. 1, nr. 2 og nr. 3, ophæves.

Nr. 4 bliver herefter nr. 2.«

§ 5 b, stk. 2, 1. pkt., ændres »2019 eller 2020« til: »2019-2021«.

§ 5 c, stk. 2, nr. 1, ændres »2016-2020« til:

»2016-2021«.

[Satsen for registreringsafgift for pluginhybridbiler på 20 pct. skal anvendes til og med 2021]

5) r. 5 affattes således:

»§ 5 c, stk. 2, nr. 2 og nr. 3, ophæves.

Nr. 4 bliver herefter nr. 2.«

§ 5 c, stk. 3, 1. pkt., ændres »2019 eller 2020« til: »2019-2021«.

[Bundfradraget i registreringsafgiften for pluginhybridbiler forlænges, så det også anvendes i 2021]

Bemærkninger Til nr. 1 I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at stigningen i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer i 2020 annulleres. Det foreslås ved ændringsforslaget, at stigningen i 2021 ligeledes annulleres. Der er således tale om en ændring i den periode, hvor satsen for registreringsafgiften for eldrevne køretøjer på 20 pct., som var gældende i 2019, vil skulle finde anvendelse. Efter ændringsforslaget vil satsen for registreringsafgift for eldrevne køretøjer skulle være 20 pct. i perioden 2019-2021.

Til nr. 2 Satstrinnet for registreringsafgift for eldrevne køretøjer i 2021 på 65 pct. foreslås ophævet, da det i ændringsforslag nr. 1 foreslås, at satsen på 20 pct. ligeledes skal finde anvendelse i 2021.

Til nr. 3 I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at stigningen i bundfradraget for eldrevne køretøjer i 2020 annulleres. Dette skal ses i sammenhæng med, at satsen samtidig er foreslået nedsat fra 40 pct. til 20 pct. i 2020. Det foreslås ved ændringsforslaget, at det i 2019 gældende fradrag på 40.000 kr., som efter lovforslaget skal finde anvendelse i 2020, ligeledes skal finde anvendelse i 2021.

Til nr. 4 I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at stigningen i registreringsafgiften for pluginhybridbiler i 2020 annulleres. Det foreslås ved ændringsforslaget, at stigningen i 2021 ligeledes annulleres. Der er således tale om en ændring i den periode, hvor satsen for registreringsafgiften for pluginhybridbiler på 20 pct., som var gældende i 2019, vil skulle finde anvendelse. Efter ændringsforslaget vil satsen for registreringsafgift for pluginhybridbiler skulle være 20 pct. i perioden 2019-2021.

Til nr. 5 Satstrinnet for registreringsafgift for pluginhybridbiler i 2021 på 65 pct. foreslås ophævet, da det i ændringsforslag nr. 4 foreslås, at satsen på 20 pct. ligeledes skal finde anvendelse i 2021.

Til nr. 6 I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at stigningen i bundfradraget for pluginhybridbiler i 2020 annulleres. Dette skal ses i sammenhæng med, at satsen samtidig er foreslået nedsat fra 40 pct. til 20 pct. i 2020. Det foreslås ved ændringsforslaget, at det i 2019 gældende fradrag på 40.000 kr., som efter lovforslaget skal finde anvendelse i 2020, ligeledes skal finde anvendelse i 2021.

Provenumæssige konsekvenser Det foreslåede skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 750 mio. kr. i 2021. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet i 2021 med væsentlig usikkerhed at udgøre ca. 850 mio. kr., jf. tabel 1.

Størrelsen af mindreprovenuet skal ses i sammenhæng med, at indfasningen af registreringsafgiften i stedet for at udgøre 65 pct. af registreringsafgiften i 2021 foreslås at udgøre 20 pct. af registreringsafgiften kombineret med et bundfradrag på 40.000 kr.

Videreførelse af de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2021 skønnes med væsentlig usikkerhed at ville medføre en stigning i salget af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler med ca. 3.200 køretøjer i 2021.

Det må forventes, at de foreslåede lempelser vil have en positiv effekt på arbejdsudbuddet, da lempelserne ventes at slå igennem i priserne og derved vil øge reallønnen.

Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler Mio. kr. (2020-niveau) 021 2022 2023 2024 2025 Varigt Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. som følge af væsentlig usikkerhed om udbredelsen af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.

De foreslåede ændringer vil medføre en forøgelse af skatteudgifter. Skatteudgifter er afvigelser fra det almindelige skattesystem, hvor konkrete aktiviteter opnår en begunstigelse.

Almindeligvis svarer skatteudgiften til det umiddelbare provenutab, dvs. provenutabet uden korrektion for tilbageløb og eventuelle adfærdseffekter. De foreslåede lempelser vil på den baggrund kunne anslås at ville øge skatteudgifterne svarende til det umiddelbare provenu i alt i 2021.

0:000:00