Lars Boje Mathiesen
 svarer 
Morten Bødskov

Lars Boje Mathiesen (NB) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, hvor stor en reduktion i CO2 videreførelsen af den nedsatte afgift vil have på sigt årligt

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 90, Spørgsmål 3
Hvor stor en reduktion i CO2 vil videreførelsen af den nedsatte afgift have på sigt årligt, i forhold til hvis den midlertidige nedsættelse ikke blev vedtaget, da man forventer 350 elbiler ekstra solgt?

Svar fra torsdag den 16. januar 2020
Med lovforslaget foreslås det at fastholde 2019-reglerne for indfasning i registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler i 2020. Desuden indføres et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler på 40.000 kr. fra den 1. april 2020 til den 31. december 2020.

Det betyder, at afgiftsniveauet for el- og pluginhybridbiler forbliver uændret, ligesom fradraget i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler vil gælde, indtil Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i 2020 leverer sine anbefalinger, der kan danne baggrund for overvejelser om et nyt afgiftsregime på bilområdet.

Det er i det foreslåede skønnet med væsentlig usikkerhed, at der ved at fastholde 2019reglerne for indfasning af registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler i 2020 kommer et mersalg på ca. 200 elbiler i 2020. I perioden 2020-2030 skønnes C 2 -reduktionen som følge heraf at udgøre ca. 3.500-4.500 ton. Årligt svarer det til en C 2 -reduktion på 320410 ton.

Fradraget i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler på 40.000 kr. fra den 1. april 2020 til den 31. december 2020 skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et mersalg på ca.

150 el- og pluginhybridbiler. I perioden 2020-2030 skønnes C 2 -reduktionen som følge heraf at udgøre ca. 2.000 ton. Årligt svarer det til en C 2 -reduktion på omkring 180 ton.

Den lavere årlige C 2 -reduktion i forhold til lempelsen af indfasningen af registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler skyldes bl.a., at mersalget delvist skønnes udgjort af pluginhybridbiler, som udover el også drives af en benzin- eller dieselmotor.

Samlet skønnes C 2 -reduktion af det foreslåede således at udgøre ca. 5.500-6.500 ton i perioden 2020-2030, svarende til en årlig C 2 -reduktion på 500-590 ton.









0:000:00