svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til henvendelsen af 6/5-20 fra Grant Thornton Statsautoriseret Revisionspartnerselskab om moms på udenlandsk sprogede magasiner

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 137, Spørgsmål 5
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. maj 2020 fra Grant Thornton Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, jf. L 137 - bilag 4.

Svar fra søndag den 10. maj 2020
Grant Thornton har henvendt sig på vegne af en række udenlandsksprogede magasiner, fordi de mener, at forslaget, om at ophæve 80 kr. grænsen for momsfri indførsel af varer fra steder uden for EU, rammer disse magasiner utilsigtet. Grant Thornton henviser til L 123 fra folketingsåret 2014/15, og anfører, at udenlandsksprogede magasiner - i modsætning til magasiner på dansk - vedblev at nyde godt af momsfritagelsen grundet hensynet til overholdelse af Firenze-aftalen.

Grant Thornton anfører, at forslaget om ophævelse af 80 kr.’s grænsen strider imod den frie udgivelse af udenlandsksprogede magasiner, og at konsekvensen vil være, at prisen for et magasin, som fx National Geographic, vil stige fra i dag 79,95 kr. til formentlig mere end 250 kr. efter moms (knap 20 kr.) og gebyr (150 kr.). Grant Thornton påpeger, at hensigten med lovforslaget er at få sat en stopper for den konkurrenceforvridende import af varer fra lande udenfor EU med priser på under 80 kr. Grant Thornton mener, at det ikke har været hensigten at ramme udgivelsen af udenlandske magasiner med viden og kultur til gavn for Danmark samt at overtræde Firenze-aftalen.

Grant Thornton opfordrer til, at lovforslaget justeres, således at udenlandsksprogede magasiner fortsat kan importeres momsfrit.

Hertil bemærkes L 123, vedtaget som lov nr. 273 af 25. marts 2015 om ændring af momsloven, ophævede reglen om momsfri import af dansksprogede magasiner.

Formålet med loven var at hindre et misbrug af momsreglerne, hvor danske magasinudgivere producerede magasiner i Danmark, sendte dem til trykning uden for EU, hvorefter de sendte dem tilbage direkte til danske abonnenter. Idet forsendelsen var under 80 kr.’s grænsen blev magasinerne momsfri.

Tilsvarende misbrugsbegrundelse kunne ikke anvendes for udenlandske magasiner, der naturligt blev produceret i udlandet. Da tiltag mod misbrug af momsreglerne skal være målrettede, var forslaget begrænset til at omfatte dansksprogede magasiner. Afgrænsningen af misbrugsreglen havde således ikke baggrund i Firenzeaftalen.

Firenzeaftalen er en aftale om, at der ikke må lægges told og andre afgifter på import af fx kulturelt materiale. Dog bestemmes i aftalens artikel 1, stk. 2, at dette ikke betyder, at der ikke må pålægges nationale afgifter, som også direkte eller indirekte pålægges nationale produkter. Aftalen indeholder derfor ikke et forbud mod at pålægge indførte varer den samme moms, som opkræves af indenlandske varer og ydelser.

Nærværende lovforslag (L 137), hvori der bl.a. foreslås nye momsregler for e-handel, er i overensstemmelse med de vedtagne ændringer af EU’s momsdirektiv, hvor den momsfri grænse ophæves for alle varer indført fra steder uden for EU. De nye e-handelsregler vil blive implementeret i alle EU-lande og betyder, at alle varer skal pålægges samme moms, uanset om de indføres fra et tredjeland eller produceres lokalt. Reglerne sikrer dermed lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU og uden for EU.

I eksemplet i Grant Thorntons henvendelse vil National Geografic, som i dag koster 79,95 kr., blive pålagt moms på 19,99 kr., når det sendes til en dansk forbruger, og dermed vil prisen stige til ca. 100 kr. Lovforslaget indeholder også et forslag om at udvide One Stop Shop ordningen, således at virksomheder uden for EU kan vælge at anvende importordningen i One Stop Shop og derved på en enkel måde indgive månedlige angivelser og betalinger af al deres salg til forbrugere i EU. Såfremt virksomheden anvender One Stop Shop, skal der ikke betales gebyr for importhåndteringen til post- eller kurervirksomheden.

0:000:00