Hans Christian Schmidt
 svarer 
Benny Engelbrecht

Hans Christian Schmidt (V) spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren kan be- eller afkræfte, at de tekniske tjenester alene skal opfylde krav svarende til de nugældende prøvningsinstanser

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 151, Spørgsmål 30
Kan ministeren be- eller afkræfte, at de tekniske tjenester alene skal opfylde krav svarende til de nugældende prøvningsinstanser?

Svar fra onsdag den 24. juni 2020
Kan ministeren be- eller afkræfte, at de tekniske tjenester alene skal opfylde krav svarende til de nugældende prøvningsinstanser?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser:

”Tekniske tjenester er et anerkendt kontrolorgan, som i typegodkendelsesforordningerne og det gældende direktiv 2007/46 anvendes til verifikation af nye køretøjers overensstemmelse med de tekniske krav. Direktivet erstattes pr. 1. september 2020 af forordning 2018/858.

Prøvningsinstanser er en national oprettet ordning, der ikke er etableret med henblik på at foretage prøvninger af nye køretøjer i henhold til direktiv 2007/46. Prøvningsinstanserne beskæftiger sig primært med ombyggede personbiler, varebiler og motorcykler.

Der er væsentlige forskelle på de to ordninger, som betyder, at der ikke kan udpeges tekniske tjenester, hvis de alene opfylder kravene, som er fastsat med henblik på godkendelse som prøvningsinstanser.

Med lovforslaget er der lagt op til, at tekniske tjenester skal akkreditereres på baggrund af blandt andet efterlevelse af de relevante påkrævede standarder.

Stilles der ikke krav om akkreditering, skal myndigheden selv vurdere og overvåge de tekniske tjenester.

Det vil betyde, at myndigheden skal oprette og vedligeholde et tilsvarende nationalt system, som sikrer, at vurderingen og overvågningen af de tekniske tjenester er på niveau med det påkrævede i forordningen. Færdselsstyrelsen besidder ikke samme kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan. Det vil være uforholdsmæssig dyrt og vanskeligt for Færdselsstyrelsen som myndighed at oppebære de nødvendige kompetencer og ressourcer for at kunne håndtere opgaverne i forbindelse med vurdering og overvågning af de tekniske tjenester.” Side
0:000:00