Louise Schack Elholm
 svarer 
Morten Bødskov

Louise Schack Elholm (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvormed den del af lovforslaget der omhandler indberetning af data til brug for den semiautomatiske værdifastsættelse af køretøjer udskilles i et selvstændigt lovforslag

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 32, Spørgsmål 12
Vil ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvormed den del af lovforslaget der omhandler indberetning af data til brug for den semiautomatiske værdifastsættelse af køretøjer udskilles i et selvstændigt lovforslag? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag herom.

Svar fra onsdag den 9. december 2020
Jeg forstår spørgsmålet således, at det drejer sig om deling af lovforslaget, så den del, der vedrører skatteministerens bemyndigelse til senere at kunne udmønte indberetningspligt m.v. i en bekendtgørelse, udskilles til et selvstændigt lovforslag.

Det kan indledningsvist oplyses, at udviklingen af det semiautomatiske værdifastsættelsessystem er en del af Aftale om omlægning af bilafgifterne fra september 2017, hvor der blev afsat midler til forbedring af kontrollen med bilafgifterne, herunder udvikling og implementering af bedre it-understøttelse i form af en semiautomatisk værdifastsættelse i DMR.

Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet fra 2019 og Aftale om styrkelse af motorområdet fra juni 2020, der blev indgået mellem Regeringen (Socialdemokratiet,), Venstre, Dansk Folke Parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance.

Formålet med begge aftaler var at styrke kontrollen med motorområdet, herunder særligt i forbindelse med værdifastsættelse af bilerne ved eksport, import og genberegning.

Det semiautomatiske værdifastsættelsessystem forventes at give en mere præcis værdifastsættelse fx i forbindelse med værdifastsættelse af et brugt importeret køretøj, fordi der tages udgangspunkt i faktiske salgspriser for sammenlignelige køretøjer, frem for annoncerede priser. Indberetning af faktiske udbuds- og salgspriser vil derfor give Skatteforvaltningen og selvanmeldervirksomheder mulighed for at værdiansætte brugte køretøjer mere præcist.

Det kan endvidere oplyses, at denne del af lovforslaget alene vedrører en bemyndigelse til, at skatteministeren senere kan udmønte indberetningspligten m.v. i en bekendtgørelse, når det semiautomatiske værdifastsættelsessystem er færdigudviklet. Indberetningspligten m.v. for erhvervslivet vil således ikke træde i kraft den 1. januar 2021.

Bekendtgørelsen vil, inden den sendes i offentlig høring, blive drøftet med partierne bag Aftale om styrkelse af motorområdet fra juni 2020, der blev indgået mellem Regeringen (Socialdemokratiet,), Venstre, Dansk Folke Parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance.

På baggrund heraf finder jeg ikke anledning til selv at stille et ændringsforslag som det foreslåede, men jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget i to dele. Det ønskede ændringsforslag om kan se ud som følgende:

a Ændringsforslag om deling af lovforslaget 1) ovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A.

»Forslag til lov om ændring lov om et indkomstregister, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel og styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v.) omfattende §§ 1-3, § 4, nr. 1-5 og 7, og §§ 5-8.«

B.

»Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v.) omfattende § 4, nr. 6, og § 7, stk. 1.«

[Forslag om deling af lovforslaget]

Bemærkninger Til nr. 1 Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører skærpet indsats mod vanvidskørsel og styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v. Forslaget udmønter dele af Aftale om styrkelse af motorområdet af 12. juni 2020 og regeringens udspil Vanvidskørsel skal stoppes af 6. februar 2020. Det andet lovforslag (B) edrører styrkelse på motorområdet, herunder bemyndigelse til, at skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan fastsætte nærmere regler om pligt for erhvervsdrivende, der sælger brugte motorkøretøjer, til at indberette udbuds- og salgspriser samt andre prisdannende oplysninger til Skatteforvaltningen.

0:000:00