Debat

Forsker: Tænk jer om, før I laver lovindgreb over for private socialaktører

DEBAT: Et forbud mod, at private aktører på socialområdet kan trække overskud ud til sig selv, kan have en lang række negative konsekvenser, skriver forsker Emil Søbjerg Falster.

Det må ikke kun være for at vise handlekraft, hvis politikere som social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) vælger, at der skal lovindgreb til over for private aktører, skriver forsker.
Det må ikke kun være for at vise handlekraft, hvis politikere som social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) vælger, at der skal lovindgreb til over for private aktører, skriver forsker.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Peter Bjørnbak Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Emil Søbjerg Falster
Ph.d.-studerende, Forskningscentret Livet med Mobilitetshandicap, Roskilde Universitet

Bølgerne går højt på socialområdet for tiden.

De startede allerede i juni, hvor Socialpædagogerne, FOA og Dansk Socialrådgiverforening skrev et indlæg i Altinget, hvor de talte for et lovindgreb, der skal forhindre private aktører i at tage overskud ud til sig selv.

Dansk Erhverv og LOS har også bidraget til debatten, blandt andet fordi de finder kritikken af private aktører for ensidig og ideologisk. Det er imidlertid ikke første gang, at privates overskud har været genstand for debat. Det var den også tilbage i 2018.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

De mange indlæg såvel som forskellige aktørers konkrete udspil kommer som en reaktion på en række enkeltsager, hvor private aktører har trukket store beløb ud til sig selv.

Derfor ønsker Socialpædagogerne, FOA og Dansk Socialrådgiverforening et lovindgreb, og for nylig har FOA's næstformand, Thomas Enghausen, påpeget, at han stadig har til gode "at høre det gode argument for, hvorfor en ny lovgivning ikke kun kan være en god ting".

Det tages på mange måder for givet, at hvis vi blot ændrer loven, vil vi opnå mere kontrol med de aktører, der udnytter systemet.

Emil Søbjerg Falster
Ph.d.-studerende, Forskningscentret Livet med Mobilitetshandicap, Roskilde Universitet

Det er da historisk set også sådan, at udfordringer på socialområdet er blevet løst: Foreninger og organisationer peger på en eller flere problemer, og politikerne vil gerne vise handlekraft, hvorfor de vedtager en lov, der eliminerer eller begrænser problemerne. Præmissen er, at vi tror på, at vi gennem lovgivning kan føre kontrol og undgå de forhold, som af forskellige årsager kategoriseres som problematiske.

Imidlertid er udfordringen ved den type af lovindgreb, at de potentielt afledte effekter ikke altid bliver genstand for debat. Det tages på mange måder for givet, at hvis vi blot ændrer loven, vil vi opnå mere kontrol med de aktører, der udnytter systemet.

Når det så er sagt, er der som sådan ikke noget kontroversielt ved ønsket om en lovændring, større gennemsigtighed i selvskabskonstruktioner og et stærkere tilsyn. Men et lovændring kan have en række afledte effekter.

Derfor vil jeg give et par bud på, hvad en lovændring som minimum må tage højde for.

Overskud kan være et instrument
Private aktører akkumulerer ikke kun et overskud for egen vindings skyld. Et overskud kan også virke som et instrument til at sikre den fornødne specialisering. Det lyder måske som et stråmandsargument, men prøv at tænke situationen igennem.

Et forbud mod overskud kan tvinge private aktører til at have en belægningsgrad på 100 procent, mens de på nuværende tidspunkt kan have en belægningsgrad på for eksempel 80 til 90 procent, men samtidig have muligheden for kun at optage de borgere, der på baggrund af en faglig vurdering passer ind i tilbuddet.

Af de private tilbud, som jeg har besøgt på handicapområdet, er det forhold at "indkøre" en borger en kompleks opgave. Der skal tages hensyn til vedkommendes funktionsnedsættelse, særlige behov i forhold til støj- og lysniveau, fødevarer og allergier, specialpædagogiske, udviklingspsykologiske- og neurologiske metoder, samt hvorvidt tilbuddets materialitet og eksisterende udstyr er tilstrækkeligt, såvel som, hvilke dele af personalegruppen der bedst vil kunne varetage borgerens behov.

Hvis private aktører mere eller mindre tvinges til at optage borgere for at have en belægningsgrad på 100 procent, kan det potentielt betyde, at der optages borgere, hvis behov ikke er forenelig med tilbuddets faglighed.

For visse borgere kan en sådan udvikling betyde liv eller død, mens det på et mere generelt plan kan medføre afspecialisering og ringere arbejdsvilkår for socialpædagoger og social-og sundhedsassistenter i private tilbud.

Den klassiske kritik vil naturligvis være, at de private aktører jo i forvejen kun optager de "lette" borgere for at generere et overskud, mens det offentlige i sidste ende vil stå tilbage med de borgere, der har de mest specialiserede behov. Det kaldes "creaming" i faglitteraturen.

Problemet ved den kritik er imidlertid, at creaming er vanskeligt at påvise empirisk, og når det netop gælder private tilbud på socialområdet, afhænger deres overlevelse af, at de leverer den fornødne kvalitet. Den kvalitet risikerer vi at sætte over styr, hvis private aktører presses til en bestemt belægningsgrad.

Et lovindgreb bør derfor tage højde for, at private tilbud kan have gode faglige argumenter for ikke at have en belægningsgrad på 100 procent, hvorfor de, som det er ud nu, kan være nødsaget til at akkumulere et overskud for at holde deres faglighed og specialisering på et stabilt niveau.

Læs også

Vi må ikke begrænse investeringer
"Sociale investeringer" er det nye buzzword på socialområdet.

Det indebærer, at en investor investerer i en indsats/socialt tilbud, som kommunen visiterer sine borgere til, og som har den fornødne effekt, hvilket medfører, at kommunen sparer penge. Men investoren skal stadig have forrentet sin investering – ellers ønsker vedkommende ikke at investere.

Et lovindgreb, der fuldstændig forbyder, at private investorer får et udbytte, vil i den sammenhæng virke uhensigtsmæssigt, hvis den politiske ambition ellers er flere sociale investeringer.

De utilsigtede konsekvenser kan ligeledes være, at antallet af private tilbud vil falde, og at tilstrømningen vil blive mindre, idet der ikke længere foreligger et incitament for private aktører/investorer.

Derfor bør en fremtidig løsning som minimum tage hensyn til, at der ved private sociale investeringer godt kan udbetales udbytte, såfremt der er tale som selve forrentningen af en investering – forudsat at det stadig er den politiske prioritering.

I debatten henvises der ofte til, at der bør anvendes den samme model som på friskoleområdet, hvor overskuddet alene må bruges til at understøtte skolens skole- og undervisningsvirksomhed. Desuden indeholder modellen også en skærpelse af, at der for eksempel ikke må foreligge et sammenfald af bestyrelsesmedlemmer og lokaleudlejere.

På den måde er der flere anvendelige elementer i modellen. Udfordringen er imidlertid, at de overskydende midler ikke nødvendigvis foranlediger aktørerne til at bruge dem på borgere og/eller til at øge kvaliteten i indsatserne.

For eksempel havde friskolerne et overskud på cirka 300 millioner kroner i 2017 og et overskud på 265 millioner kroner i 2018. Det skal ikke læses som en kritik af friskolernes økonomiske forvaltning, men vel nærmere en påmindelse til os alle sammen om, at en friskolemodel på socialområdet ikke gør det videre tydeligt, hvordan overskuddet går til borgerne og/eller til at højne kvaliteten i indsatserne, men at modellen kun forhindrer, at overskuddet går til private aktører.

Således fastholdes overskuddet, men det foreskrives ikke i et nærmere detaljeret omfang, hvordan overskuddet skal anvendes, med henblik på at højne kvaliteten.

Krav om geninvestering kan være løsningen
I stedet skal vi måske vende os mod "lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder".

Den indeholder bestemmelser om, at der skal foreligge en social håndtering af overskuddet, der blandt andet indebærer et krav om geninvestering i virksomheden, men som samtidig åbner muligheden for en rimelig årlig forrentning af den oprindelige indskudte kapital, men samtidig også en forrentning, der ikke overstiger en vis procentvis andel af virksomhedens resultatet.

Således vil der stadig foreligge et økonomisk incitament for de investeringer, som sektoren formentlig også vil være afhængig af i fremtiden, men der vil samtidig være en begrænsning for, hvor stor en andel af overskuddet det overhovedet er muligt at "trække ud".

Spørgsmålet er imidlertid, om en sådan løsning vil forhindre de enkeltsager, hvor der umiddelbart allerede er tale om kriminelle handlinger? Her vil der formentlig være behov for, at der parallelt med ovenstående iværksættes initiativer i Socialtilsynet, der etablerer den fornødne ekspertise om for eksempel kreative selvskabskonstruktioner og skattelovgivning såvel som reelle instrumenter til at undersøge og opdage de nævnte forhold.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Emil Søbjerg Falster

ph.d., post.doc. ved Universal Design Hub/Bevica Fonden og Aalborg Universitet.
Cand.scient.adm.

0:000:00