Lad de stærke blomstre, og de svage vil blomstre med

SOCIALSTAFET: Med projektet 'Youth Explorer - Et Eksperiment' har Hørsholms ressourcestærke unge selv stået for social- og forebyggelseskampagner - og det har virket. Læs hvordan, og hvem der overtager socialstafetten.
Kasper Frandsen

Ofte handler kampagner om, at Sundhedsstyrelsen laver en masse plakater med et budskab. I stedet for den her kanyle-kommunikation kunne jeg godt tænke mig, at vi involverede de unge ved at lade dem selv definere kampagnerne.

Tanja Hall
Tidl. kampagneleder af 'Youth Explorer - Et eksperiment'
Fakta
Altinget | Social og Forebyggelse har sat gang i en såkaldt socialstafet med fokus på alle de gode eksempler på social- og forebyggelsesområdet, der virker og finder sted i kommuner, stat, frivillige organisationer osv.

Det gode eksempel kan spænde mellem alt fra bedre udnyttelse af plejehjælperes tid til kommuner, der hjælper folk tilbage på arbejdsmarkedet efter svære sociale problemer.

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) satte stafetten i gang med et indlæg 16. marts 2012.

Foreløbige modtagere af stafetten:
Herning Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Aarhus Kommune
Københavns Kommune
Familiecentret Spiren i Holstebro Kommune

Kan kommunernes social- og forebyggelsesindsatser lære noget af reklamebranchen?

Ja, det kan de i den grad, hvis man spørger i Hørsholm Kommune.

Tanja Hall, der er uddannet antropolog, havde tidligere arbejdet for sportsfirmaet Adidas. Her havde man blandt andet satset på at give "de rigtige mennesker" Adidas-tøj, som hun formulerer det, fordi det skabte en trend og gav andre lyst til at gå i tøjet.

Men da Hørsholm Kommune søgte en projektmedarbejder til at lave kampagner til at forbedre sundheden blandt kommunens unge, så Tanja sit snit til at bruge sin viden i en mere "meningsfyldt kontekst".

Unge trendsættere
Hørsholm ligger i det såkaldte Whiskybælte nord for København, og kommunen har blandt andet store problemer med borgernes alkoholforbrug.

"Udfordringen var, at de unge i alderen 15 til 18 år, der begynder i gymnasiet, ofte dropper ud af sportsforeninger, begynder at drikke og ryge og får en usund seksuel adfærd. Jeg ville forsøge at fokusere på unge for at se, om de kunne adfærdspåvirkes til at leve et sundere liv ved at sætte fokus på nogle af de mest ressourcestærke," siger hun.

Det offentlige er ofte alt for dårlige til at kommunikere til de unge, mener hun.

"Ofte handler kampagner om, at Sundhedsstyrelsen laver en masse plakater med et budskab. I stedet for den her kanyle-kommunikation kunne jeg godt tænke mig, at vi involverede de unge ved at lade dem selv definere kampagnerne," fortæller hun.

For at finde de stærke unge, der kunne fungere som en slags trendsættere, arrangerede kommunen med Tanja i spidsen en konkurrence, hvor de unge søgte "Danmarks fedeste studiejob" ved at fortælle et kamera om deres idé til en event eller kampagne, der kunne engagere flest mulige af deres venner.

Flere frivillige
Målet var at få involveret mindst 200 unge i kampagnerne, der skulle forbedre de unges sundhed - men dog kun ved at ansætte fire.

En af kampagnerne var en skater-event med blandt andet musik og salg af pølser, som en ung fyr fra 3.g planlagde og fik involveret ca. 20 af sine venner i.

"Nogle af de hiphopkunstnere var nogle af dem, der ryger hash og kommer fra lettere belastede kvarter. Flere gik i 8. eller 9. klasse og var også skatere, og derfor var Alexander, der stod bag kampagnen, et forbillede i sit netværk, der igennem eventen blev involveret og engageret i nye interesser," siger hun.

Derudover var der projektet "Gourmet til de gamle", der handlede om, at en af kommunens unge fik den idé, at han ville rundt på plejehjem og lave gourmetmad, snakke med de ældre på plejehjemmet og "give dem kærlighed", som han kaldte det.

"Det havde den afsmittende effekt, at rigtig mange blev frivilligt engageret - også dem, man normalt ville kategorisere som lidt svagere. Ca. 50 unge blev engageret i projektet, og desuden har en masse unge meldt sig som besøgsvenner, som der ellers var mangel på. Dermed blev noget ellers dybt uromantisk gjort cool, fordi nogle ressourcestærke unge gik forrest," siger hun.

0:000:00