Debat: Se medarbejdere som hele mennesker og undgå stress

DEBAT: Medarbejdere skal have plads til at skabe deres egen balance mellem arbejdsliv og privatliv, så vi kan forebygge stress. Det handler om at se medarbejderne som hele mennesker, skriver Marianne Gylling Pedersen, direktør i AbbVie.

Af Marianne Gylling Pedersen
HR-direktør i AbbVie

Arbejdsliv og privatliv er ikke modpoler.

Hvis vi som virksomhed skal undgå stress, er det vigtigt at skabe rum til den enkelte medarbejders prioriteringer.

Går en medarbejder ned med stress, kan det hurtigt koste virksomheden dyrt, uanset om det skyldes sager i privatlivet eller et presset arbejdsliv.

Det koster op mod 300.000 kroner at erstatte en medarbejder uden akademisk uddannelse, mens beløbet stiger med 200.000 kroner til en halv million for en medarbejder med akademisk baggrund. Brænder en medarbejder med en månedsløn på 20.000 kroner ud i løbet af seks måneder, koster det over en million kroner, og et svimlende beløb på 4 millioner, hvis der er tale om en ansat med en månedsløn på 55.000 kroner, som brænder ud i løbet af seks måneder og forlader virksomheden.

Derfor giver det ikke mening at diskutere, om det er medarbejderens eller arbejdsgiverens ansvar. Som virksomhed har vi et fælles ansvar for at gribe ind, før skaden er sket – både af hensyn til medarbejderen og af hensyn til virksomheden.

Et menneske, der udsættes for pres i arbejdslivet bringer det med hjem. Og et pres på hjemmefronten kan påvirke arbejdslivet. Derfor ser vi i AbbVie ikke arbejdsliv og privatliv som to modpoler, men som prioriteter, der skal balancere i det enkelte menneskes liv.

Plads til at tale om stress
AbbVie er en virksomhed med en ambitiøs plan for fremtiden, og mange af vores medarbejdere har store ambitioner for både deres karriere og privatliv. Derfor er det vigtigt, at vi som virksomhed hjælper vores medarbejdere og giver dem værktøjer til at håndtere denne prioritering.

I AbbVie har vi de sidste 10 år arbejdet med medarbejdertrivsel, og resultaterne taler for sig selv: Vores sygefravær ligger på under to procent om året, og produktiviteten målt på omsætning per medarbejder er steget med 50 procent i perioden.

Vi har skabt plads til at kunne tale om stress, og det er OK at sige, man føler sig presset. Og bliver man opmærksom på, at en kollega viser tegn på stress, har man pligt at tage det alvorligt. Det er ikke en indikation af, at man ikke er god til sit job, tværtimod kan vi alle havne i en situation, hvor presset bliver for stort.

Fang det i opløbet
Vi må ikke vente på, at en medarbejder er gået ned med stress, men fange det i opløbet. Selvom vi ikke altid kan rykke på deadlines, kan vi altid sikre, at et pres ikke udvikler sig til stress ved at være opmærksom, både som medarbejder og leder.

Medarbejdere skal have plads til at skabe deres egen balance mellem arbejdsliv og privatliv. Det handler om at se medarbejderne som hele mennesker. Kun på den måde sikrer vi de rette forhold til at undgå sygdom på grund af stress.  

Forrige artikel Pharmadanmark: Genom Center gavner forskning – og dermed patienter Pharmadanmark: Genom Center gavner forskning – og dermed patienter Næste artikel Dekaner: Viden kan skabe mistillid, hvis ikke vi samarbejder Dekaner: Viden kan skabe mistillid, hvis ikke vi samarbejder