Direktør i Patienterstatningen: "Kommunerne skal gøre sig klart, at de er en del af sundhedsvæsenet"

Et meget lavt antal ansøgninger om erstatning efter sundhedsfaglig behandling i kommunerne får Patienterstatningen til at pege på behovet for mere oplysning. Direktør Karen-Inger Bast forklarer, hvilke sager hun ville forvente at se flere af.

Det er kommunernes ansvar, at viden om lovgivningen om at oplyse om mulighed for erstatning siver ned til medarbejderne, siger Karen-Inger Bast.
Det er kommunernes ansvar, at viden om lovgivningen om at oplyse om mulighed for erstatning siver ned til medarbejderne, siger Karen-Inger Bast.
Signe Løntoft

Også gamle, svage borgere i hjemmeplejen eller på plejehjem skal hjælpes til at søge erstatning, hvis de udsættes for en skade i forbindelse med deres behandling. Det er et af budskaberne fra direktør i Patienterstatningen Karen-Inger Bast i kølvandet på nye tal, der viser et meget lavt antal erstatningssager angående det kommunale sundhedsvæsen.

"Kommunerne skal gøre sig klart, at de er en del af sundhedsvæsenet, og at de har pligt til at gøre opmærksom på muligheden for at søge erstatning, når der sker patientskade. Det gælder også for den behandling, der sker på plejehjemmene. Det er gamle, svage personer, som også kan have glæde af erstatning, hvis der er sket patientskade, men som har svært ved selv at finde ud af at anmelde en skade," siger hun.

Kommende årstal for 2021 fra Patienterstatningens viser, at ansøgninger om patienterstatning fra hjemmeplejen, bosteder, sygeplejeklinikker og de kommunale sengepladser kun udgør godt 2 procent af de ansøgninger, Patienterstatningen får ind om året.

0:000:00