Kræft-direktør: Annonce-boykot bør være en øjenåbner

ØKONOMI: Patientforeningerne skal undgå økonomisk afhængighed af industrien. Det beviser annonce-boykotten mod Høreforeningen, mener Kræftens Bekæmpelse. Forbrugerrådet opfordrer til debat om retningslinjer på området.
Høreforeningen er uenige med leverandører og producenter om, om regeringens stramning på området er en god ide.
Høreforeningen er uenige med leverandører og producenter om, om regeringens stramning på området er en god ide.Foto: colourbox.com
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Sagen kort: 

I Morgenavisen Jyllands-Posten og i Høreforeningens eget medlemsblad, Hørelsen, har man kunnet læse, at producenter og leverandører af høreapparater over en bred kam og næsten samtidig er ophørt med at annoncere i Høreforeningens medlemsblad.

Producenter og sælgere er uenige med Høreforeningen om regeringens stramning på området for høreapparater.

Høreforeningen er overvejende positiv over for ændringerne, mens industrien er voldsomt kritisk. Blandt andet på grund af den markante nedsættelse af tilskud til køb af høreapparater i privat regi. I artiklerne bekræfter blandt andet brancheforeningen på høreområdet, Leverandørforeningen, at annonce-stoppet skyldes uenighed med Høreforeningen.

Læs artiklen fra Morgenavisen Jyllands-Postent om sagen her.

Læs artiklerne i Hørelsen (side 5) her.

Et skoleeksempel på, hvorfor patientforeninger skal undgå at være økonomisk afhængige af industrien.

Det er reaktionen fra Kræftens Bekæmpelses direktør, Leif Vestergaard Pedersen, på, at Høreforeningen har mistet en stribe annoncører fra høreapparats-brancen.

"Det er jo et fantastisk indblik, vi har fået her. Og det viser, hvor vigtigt det er, at patientforeningerne sikrer, at de ikke er økonomisk afhængige af industriinteresser," siger Leif Vestergaard Pedersen.

0:000:00