Debat

Nikotinbranchen: Der bliver gjort meget for at stoppe mindreåriges nikotinbrug, og Coop kan også bidrage

CSR-chef hos Coop, Thomas Roland, opfører sig som en gammelsur ronkedor, fordi der efter hans mening ikke bliver gjort nok for at forhindre mindreårige i at bruge nikotin. Men der ligger en række fejlantagelser i hans kritik, som måske kan muntre lidt op, skriver Inger Schroll Fleischer.

Thomas Roland nævner selv, at han jo faktisk selv sidder i en position, hvor han kan ”tage ansvar”. Nikotinbranchen tager meget gerne dialogen om, hvad detailleddet kan gøre for at være med til at løse det store problem, som mindreåriges nikotinforbrug udgør, skriver Inger Schroll-Fleischer.
Thomas Roland nævner selv, at han jo faktisk selv sidder i en position, hvor han kan ”tage ansvar”. Nikotinbranchen tager meget gerne dialogen om, hvad detailleddet kan gøre for at være med til at løse det store problem, som mindreåriges nikotinforbrug udgør, skriver Inger Schroll-Fleischer.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Inger Schroll-Fleischer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Her i Altingets spalter springer Coops CSR-chef, Thomas Roland, ud som selverklæret gammelsur ronkedor og langer ud efter forældre, politikere og beslutningstagere, der efter hans mening ikke gør nok for at forhindre børn og unge i at bruge blandt andet nikotinposer.

Det sker med en række slag med ronkedorsnablen rettet mod politikere for ikke at gå langt nok i den seneste forebyggelsesplan.

Der er imidlertid en række fejlantagelser, som det måske kan muntre op at få korrigeret.

Det er ikke tilladt at markedsføre nikotin. Det sker imidlertid i stor stil på Snapchat og lignende, hvor ansigtsløse sælgere på det sorte marked leverer puff bars til børn og unge stort set uden myndighedernes indgriben.

Dertil kommer de hjemmesider, der åbenlyst sælger nikotinposer uden afgiftsbetaling. Det bliver der kun mere af, når afgiften på nikotinposer stiger voldsomt til sommer – et faktum Roland glemmer i sin gennemgang, og som ellers kunne være interessant for de COOP-butikker, der bliver ramt af den (digitale) grænsehandel.

Læs også

uskøn mixtur af lovlige og ulovlige produkter 

Som man netop har kunnet se i DR Kontant, har disse hjemmesider frit spil til at sende nikotin til mindreårige med dag-til-dag-levering i pakkeshops. Det er forargeligt og helt uden mening, at myndighederne trods underretninger om hjemmesidernes handel ikke griber ind.

Nikotinbranchen bruger mange kræfter på at følge det illegale marked, oplyse myndigheder og politikere om, hvad der foregår på der og foreslå værktøjer, der skal lukke ned for ulovligt nikotinsalg til mindreårige. 

At ”alt for få problematiserer” unges forbrug af nikotin er simpelthen heller ikke rigtigt. Det gør forældre, skoler, politikere – og Nikotinbranchen.

Inger Schroll-Fleischer
Direktør, Nikotinbranchen

Den seneste undersøgelse af de unges nikotinforbrug viste, at omkring halvdelen af de mindreårige respondenter køber nikotinprodukter i detailhandlen. Her er en vigtig opgave i at sikre en bedre ID-kontrol og -kultur.

Det kan ske med elektronisk alderstjek på betalingskort, som Nikotinbranchen sammen med andre gode kræfter har advokeret for i flere år.

Når Roland blander nikotinposer, tyggegummi og puff bars sammen i en uskøn mixtur af lovlige og ulovlige produkter samt lovlige produkter med væsensforskellige regulering, er der håb for bedre humør i mødet med realiteterne.

At ”alt for få problematiserer” unges forbrug af nikotin er simpelthen heller ikke rigtigt. Det gør forældre, skoler, politikere – og Nikotinbranchen. Børn og unge skal ikke have et nikotinforbrug, og der er brug for en lang række tiltag til at håndhæve den aldersgrænse, branchen i sin tid selv satte på.

Position med ansvar

Nikotinbranchen har foreslået fem tiltag og konstaterer med begejstring, at de alle er med i den nye forebyggelsesaftale. Mindreåriges nikotinforbrug er et problem, som det er en fælles opgave at løse.

Thomas Roland får selv nævnt, at han jo faktisk selv sidder i en position, hvor han kan ”tage ansvar”.

Nikotinbranchen tager meget gerne dialogen om, hvad detailleddet kan gøre for at være med til at løse det store problem, som mindreåriges nikotinforbrug udgør.

Her er brug for alle gode kræfter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Inger Schroll-Fleischer

Direktør, Nikotinbranchen
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2013)

Thomas Roland

CSR-chef, Coop Danmark
cand.scient. antropologi (Københavns Uni. 1999)

0:000:00