Sundhedsborgmester får magt til at sænke servicen: ”Vi står i en svær situation”

NØDRET: Plejesektoren i Københavns Kommune er så presset af covid-19, at Sundheds- og Omsorgsudvalget har givet borgmesteren beføjelse til at indføre nødret. Sisse Marie Welling (SF) håber, det kan undgås, men er forberedt.

"<span>Når vi
ser andre lande i Europa, hvor sundhedsvæsenerne er næsten i knæ, er vi også
nødt til at forberede os,” siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).<br></span>
"Når vi ser andre lande i Europa, hvor sundhedsvæsenerne er næsten i knæ, er vi også nødt til at forberede os,” siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Der må ikke gå politisk gadekær i den, og derfor ligger ansvaret bedst hos borgmesteren.

Trine Madsen (S)
Sundheds- og omsorgsordfører

De københavnske ældre står foran en tid, hvor servicen fra kommunen måske ikke bliver, som den plejer.

På grund af det høje smittetryk er kommunen nemlig tæt på at aktivere nødretsbekendtgørelsen på sundheds- og ældreområdet. Den giver mulighed for ekstraordinært at sænke serviceniveauet.

En kombination af mange smittede ældre og plejepersonale, der enten er smittet eller i karantæne, udfordrer nemlig systemet.

Dokumentation

Nødret på ældre- og plejeområdet

Københavns sundheds og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF), har af Sundheds- og Omsorgsudvalget fået kompetence til at sænke kommunens serviceniveau på ældre- og sundhedsområdet. 

Hendes forvaltning har opstillet følgende rammer for, hvordan servicen kan justeres:

Hjemmepleje jf. serviceloven – personlig og praktisk hjælp

  • Praktisk hjælp enten i form af reduceret tid ved det enkelte besøg eller ved at ændre hyppighed for hjælp. Ved evt. ændring af hyppighed opretholdes telefonisk kontakt til borgeren på de tidspunkter hjælpen ville have været leveret under normale omstændigheder.
  • Ekstra årlig rengøring tilbydes ikke i perioden med behov for nedskalering.
  • Social rengøring udføres ikke i perioden med behov for nedskalering.
  • Valgfrihed for tidspunkt for bad kan suspenderes ved behov for nedskalering.
  • Tilpasning i andre indsatser som klippekort, afløsning af pårørende i eget hjem og ledsagelse til aktiviteter udenfor hjemmet.

Plejehjem

  • I situationer med fx smitteudbrud kan det være nødvendigt, at nogle former for hjælp gennemføres i borgers egen bolig frem for i fællesskabet, fx måltider og aktiviteter. Det giver samlet set et større ressourcetræk og andre indsatser må nedskaleres, fx klippekort.
  • Ved særlige udfordringer på enkelte plejehjem eller, varsling af ekstraordinært mange udskrivelser fra hospitalerne, kan der opstå behov for at anvende ledige plejeboliger til midlertidige plejeophold. Det vil medføre et midlertidigt stop for anvisning til og indflytning i plejeboliger fra eget hjem.

Sygepleje

  • Enkelte indsatser som fx forebyggende screeninger for ernæringsproblematikker, der målrettes de borgere, der har behov.
  • Sygeplejeindsatser ordineret af læge, fortsætter som udgangspunkt uændret, dog kan frekvensen i de konkrete situationer, efter aftale med behandlingsansvarlig læge, justeres.

Genoptræningsområdet

  • En fravigelse af ventetidsgarantien for enkelte målgrupper. Fx borgere, som ikke har gennemgået en operation, og dermed ikke nødvendigvis betragtes at have kritisk behov for genoptræning.
  • En fravigelse af 7-dages ventetidsgarantien for alle målgrupper henvist efter sundhedslovens § 140.

Forebyggende hjemmebesøg

  • Fastholde tilbud om besøg til risikogrupper fx enker /enkemænd og borgere, hvor ægtefælle er flyttet på plejehjem for nylig.
  • Øvrige hjemmebesøg kan pauseres. De forebyggende hjemmebesøg, der bliver aflyst, skal tilbydes igen, når situationen muliggør det.

Forebyggelsestilbud til borgere med kroniske sygdomme (KOL, hjerte, diabetes og kræft)

  • Fastholde forløb, hvor det vurderes at en udsættelse vil medføre varige funktionstab eller væsentlig reduktion i livskvalitet.
  • Fysisk træning, kurser i sygdomsmestring, praktisk madlavning og stressforløb kan udsættes.

Tandpleje

  • Forebyggende og behandlende tandpleje på plejehjemmene og blandt hjemmeboende borgere med særlig risiko for et alvorligt COVID-19 sygdomsforløb kan udskydes, mens øvrig forebyggende og behandlende tandpleje fastholdes i videst muligt omfang.

Aktivitetscentre

  • At aktivitetscentrene kun tager imod borgere, hvor opretholdelse af aktiviteter og træning vurderes at være kritisk ift. at opretholde eller hindre forværring af den enkeltes sundhed, funktionsniveau eller livskvalitet.
  • Kun tage imod borgere i forebyggende tilbud, som vurderes også at have kritisk behov for opretholdelse af deres aktivitetstilbud.

0:000:00