Debat

Sundhedsøkonom: Medicinrådet er bedst til at bekæmpe prisudviklingen

KRONIK: Priserne på hospitalsmedicin er næsten fordoblet over de seneste ti år. Medicinrådet kan påvirke industriens forventninger til prisniveau, skriver sundhedsøkonom Lars Holger Ehlers.

Hvor priserne på hospitalsmedicin er på himmelflugt, er priserne på receptpligtig medicin faldende, skriver sundhedsøkonom Lars Holger Ehlers.
Hvor priserne på hospitalsmedicin er på himmelflugt, er priserne på receptpligtig medicin faldende, skriver sundhedsøkonom Lars Holger Ehlers.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Holger Ehlers
Professor i sundhedsøkonomi, Aalborg Universitet

Når vi taler om at bekæmpe medicinpriserne i Danmark, er det vigtigt at sondre mellem de to forskellige markeder: Markedet for hospitalsmedicin og markedet for receptpligtig medicin.

Mens det første marked er præget af monopoler, er det andet præget af oligopoler. Der er derfor et behov for to forskellige strategier i kampen mod høje priser for medicin. Hvor priserne på hospitalsmedicin er på himmelflugt, er priserne på receptpligtig medicin faldende.

Forklaringen er, at Danmark allerede har mange års erfaringer med brug af et velfungerende konkurrenceinstrument i kampen mod høje priser på generisk medicin (det vil sige medicin, hvor patentet er udløbet og flere virksomheder producerer ensartede produkter).

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Omvendt er Medicinrådet stadig ungt og rådets kamp mod monopolpriser først lige begyndt.

Patentrettigheder skaber høje priser
Der er to grundlæggende markedsfejl (det vil sige indbyggede egenskaber i medicinmarkedet), som skaber problemet med for høje priser på medicin.

Vi bør som samfund have tillid til Medicinrådets arbejde, mens rådet omvendt skal arbejde på at sikre en bedre formidling til offentligheden af metoder og resultater fra deres vigtige arbejde.

Lars Holger Ehlers
Professor i sundhedsøkonomi, Aalborg Universitet

Den ene fejl (kaldet "fejlen for offentlige goder") handler om, at samfundet er nødt til at tilbyde patentrettigheder til medicinalvirksomheder for at sikre incitament til innovation.

Det er på grund af af patentrettighederne, at vi for eksempel allerede nu kan se, at medicinalvirksomheder har produkter i fase tre-forsøg til bekæmpelse af covid-19. Som samfund ønsker vi denne innovation, men uden patentsystemet kunne vi ikke garantere indsatsen.

Ligeså snart ny medicin kommer på markedet, kan kopiproducenter levere identiske præparater til meget lavere omkostninger, fordi de ikke skal inddække udviklingsomkostningerne.

Uden sikring af patentrettigheder (det vil sige rettigheder til at være den eneste producent i en årrække) ville innovationskraften i medicinalindustrien blive mindsket.

Dokumentationsudgifter skal tjenes ind
Den anden indbyggede fejl i medicinmarkedet er risikoen for skadelige produkter, som vil ødelægge den almindelige borgers tillid til sundhedsvæsenet.

Den enkelte borger og patient har ikke selv viden og indsigt til at gennemskue risici og usikkerheden omkring, at potentielle skadevirkninger af medicin kan føre til for lavt forbrug af gavnlig behandling.

Se blot eksemplet med mistanken om bivirkninger ved HPV-vaccination, som i en årrække medførte meget lave vaccinationsrater. Derfor kræves der i dag en meget stor og dyr indsats, fra både virksomheders og myndigheders side omkring sikring og dokumentation for effekt, kvalitet og risici, som imidlertid skal tjenes ind igen gennem prisen på medicin.

Medicinalindustrien agerer som forventet
Medicinalindustrien bliver ofte hængt ud i pressen som griske og uetiske, fordi de tager alt for høje priser på deres medicin.

I virkeligheden agerer virksomhederne blot rationelt og som forventet. Det er deres job at tjene penge på samme måde, som man gør i alle andre brancher.

Det er langt hen ad vejen samfundets egen regulering af medicinalbranchen, som har skabt monopolerne og de høje udviklingsomkostninger.

Det er imidlertid vanskeligt for det internationale samfund at gribe ind over for priserne. Forklaringen er den internationale ulighed.

Som verdenssamfund ønsker vi, at ny medicin kommer alle mennesker til gode, uanset om de er rige eller fattige. Når en ny medicin til behandling af covid-19 kommer på markedet, ønsker vi ikke, at kun de allerrigeste lande får adgang til denne.

Også fattigere lande i Mellemøsten, Afrika og Sydamerika har store problemer med at bekæmpe sygdommen. Problemet er bare, at betalingsevnen er meget forskellig.

Medicinalvirksomheder prisdiskriminerer
Dette betyder, at medicinalvirksomheder prisdiskriminerer. Det vil sige, at de sælger deres produkter til forskelige priser afhængig af betalingsvilje.

Kun de færreste borgere i EU ved, at medicin koster vidt forskelligt i alle lande, og at de rigeste lande generelt betaler mere end andre.

Prisen på et kommende covid-19 præparat vil derfor være billigere i Albanien end i Polen og endnu dyrere i Danmark. På denne måde kan medicinalindustrien maksimere sin profit og samtidigt sikre et realistisk udbud i de fattigere lande.

Hvis prisen skulle være den samme i alle lande, ville den formentlig ligge på et så højt niveau, at kun de rigeste af de industrialiserede lande ville have pengene til at købe.

Gevinsten for verdenssamfundet er således, at de fattigere lande kan nøjes med at betale marginalomkostningen for leveringen af medicin.

Bemærk også, at industrien kun sælger den mængde medicin, som hver enkelt land har behov for. Mulighederne for parallelimport er begrænsede.

Naivt at tro på EU-regulerede priser
Patentsystemet og kvalitetssikringssystemet er velforankrede i EU. Det er to grundpiller i reguleringen af indbyggede fejl i det verdensomspændende medicinmarked.

Den stiltiende accept af prisdiskriminering skyldes hensynet til international ulighed. Det hævdes ofte i debatten herhjemme, at Danmark bør gå forrest i kampen for at sikre bedre international regulering af medicinalpriser.

EU kan og bør arbejde på at sikre den bedste patentregulering og kvalitetsregulering, men dette er kun af indirekte betydning for priserne.

Det er desværre naivt at håbe på, at EU sikrer lavere medicinpriser herhjemme i de kommende år.

Læs også

Medicinrådet er vores bedste redskab
Kampen mod de voksende medicinpriser skal udkæmpes herhjemme, hvor vi traditionelt har tilladt fri prissætning på medicin.

Medicinrådet blev etableret i 2017 og har allerede vist sig at være et særdeles effektivt middel i kampen mod for høje priser. Der foretages i Medicinrådet en vurdering af både kvalitet og effektivitet af ny medicin samt en vurdering af, om prisen står mål med dette.

Medicinrådet har vist os, at hvis vi siger nej til urimeligt høje priser, men tilbyder virksomheden at komme tilbage med et bedre pristilbud, kan vi spare mange penge på ny patentbelagt medicin.

De endelige indkøbspriser er fortrolige, så offentligheden hører ikke resultatet. Det er nok den eneste måde, at systemet kan fungere på.

Vi bør som samfund have tillid til Medicinrådets arbejde, mens rådet omvendt skal arbejde på at sikre en bedre formidling til offentligheden af metoder og resultater fra deres vigtige arbejde.

Qaly er endnu et redskab til Medicinrådet
Medicinrådet er vores bedste redskab i kampen mod prisstigninger på patentbelagt hospitalsmedicin.

Prisen bestemmes i et forhandlingsspil, hvor den internationale virksomhed initialt kommer med et prisforslag, som svarer til deres forventninger om Danmarks betalingsvillighed og deres ønske om profitmaksimering.

Medicinrådet kan imidlertid påvirke industriens forventninger til prisniveau i Danmark. Qaly og modellering kan bruges som et instrument hertil, hvor industrien skal kunne dokumentere value for money, før vi accepterer deres prisforslag.

Med stramme regler for, hvordan beregningen skal sættes op (for eksempel at der skal bruges danske Qaly-vægte, danske omkostningstakster og et dansk metodegrundlag) definerer vi på forhånd den forventning, som industrien møder op med.

Hvor Danmarks dygtigste indkøbere normalt kun kan opnå fem procent rabat på patentbelagt medicin, er chancerne større med controlling af Qaly-modeller.

Qaly-instrumentet er ikke ufejlbarligt
Med Qaly flyttes en del af prisforhandlingen fra indkøbsorganisationen til traditionel økonomistyring af modeller i standardiserede skabeloner på samme måde, som man godkender budgetter og planer i økonomiafdelinger.

International forskning tyder på, regulering af forhandlingsspillet på nationalt niveau kan være et effektivt instrument til bekæmpelse af "for høje priser".

Qaly-instrumentet er, ligesom Medicinrådet, ikke ufejlbarligt. Det må naturligvis ikke blive et "djøfiseret" og firkantet system uden menneskelighed og fleksibilitet.

Problemer med implementeringen af Qaly i Danmark bør derfor løbende identificeres og løses. Qaly giver heller ikke automatiske besparelser på medicin.

Dette afhænger blandt andet af, hvor rigidt et system der sættes op, og hvor "stærke" Medicinrådets økonomer er til at kræve value for money.

Industrien er ikke en fjende, men en ven
Der er omkring 170 medicinalvirksomheder i Danmark. De står for cirka 14 procent af den danske eksport og omkring 8 procent af arbejdspladserne.

Medicinalindustrien er alt andet lige en stor og velfærdsskabende industri, som er meget vigtig for Danmarks økonomi og danske patienter.

Når vi med Medicinrådet og Qaly pludselig sætter et indirekte loft over priserne med krav om dokumentation af value for money, ødelægger vi industriens salgsargumenter i udlandet om, at "hjemlandet vil betale en høj pris for produktet".

Den internationale regulering af industrien skaber imidlertid et velfærdstab herhjemme og i udlandet på grund af for høje priser i patentperioden og en skæv fordeling af samfundsgevinsterne ved innovationen (et såkaldt surplus tilfalder industrien).

Det er samfundets ansvar over for den danske befolkning at forsøge at opsætte bedre vilkår for de offentlige indkøberes forhandlingsposition.

I dag er Medicinrådet vores bedste instrument på markedet for hospitalsmedicin til forhandling af priser på patentbelagt medicin.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jes Søgaard

Professor, Syddansk Uni.
cand.rer.soc. (Syddansk Uni. 1980)

Lars Holger Ehlers

Administrerende direktør, Nordic Health Economics A/S
Cand.oecon (Aarhus Universitet, Institut for Økonomi & Ledelse, 1992), ph.d (Aarhus Universitet, Institut for Økonomi & Ledelse, 1996)

0:000:00