Alternativet: Afskaf afgifter på elbiler for en grønnere fremtid

DEBAT: Hvis vi fortsætter som nu, så ligger både et farvel til benzin- og dieselbiler og en grønnere bilpark langt ud i fremtiden. Men vi har ikke råd til at vente, skriver Susanne Zimmer (ALT).

Af Susanne Zimmer (ALT),
Folketingsmedlem

Vi politikere har et ansvar at løfte, når det handler om den grønne omstilling, og det gælder bestemt også i forhold til biler. Herhjemme er de fleste af os i Folketinget faktisk enige om, at vi skal finde en løsning på at stoppe salget af diesel- og benzinbilerne.

Men selv når det lykkes, så får mange af os stadig brug for at komme fra A til B, og det er langtfra i hele landet, at det kan lykkes med offentlig transport. Og hvad skal vi så køre i? Indtil videre er elbiler det bedste bud.

Følg den norske model
Problemet er bare, at vi ikke rigtig har sørget for at pleje elbilmarkedet herhjemme. Der har været for lange perioder med usikre afgiftslettelser, og sådan som det ser ud lige nu, så bliver elbilerne endnu dyrere ved udgangen af næste år.

For der er afgiftsrabatterne nemlig igen sat til at udløbe. Det er på tide, at vi begynder at tage vores transport alvorligt, hvis vi skal kunne leve op til Paris-aftalen og få vores CO2-udledning ned.

Vi kunne med fordel se til Norge, hvor en elbil er fritaget for moms og de fleste andre skatter og udgifter. Det har betydet, at elbilsalget i den første halvdel af i år har stået for 40 procent af det samlede salg af personbiler! 

Men regeringen siger, at det er for dyrt at gøre herhjemme. Jeg kunne argumentere for, at man ikke på den måde kan prissætte vores grønne fremtid, men lad nu det ligge og lad os se på nogle af de ting, vi så kan gøre i stedet for at kopiere nordmændene.

Forlæng afgiftsrabatter
Vi kommer ikke helt uden om afgifterne – for det er vigtigt, at vi har en stabil afgiftslettelse eller et tilskud, afhængigt af hvordan man vender det, til elbilerne.

Vi ved, at det virker, når vi gør elbilerne mere økonomisk attraktive og generelt sørger for, at de kommer inden for økonomisk rækkevidde for flere. Derfor skal vi selvfølgelig forlænge de nuværende afgiftsrabatter, indtil vi har en reel plan på plads.

Vi skal også se på strømmen, for når bilen er købt, så skal den jo også lades op. Indtil videre har elbilisterne været fritaget for elafgift, men den fritagelse forsvinder til nytår.

Det ville ifølge Dansk Elbilalliance svare til, at prisen på en liter diesel skulle stige fra 12 til 23 kroner, altså næsten en fordobling. Det giver ingen mening, og den afgiftsstigning på strømmen til bilerne skal vi selvfølgelig stoppe.

Vi skal investere i infrastruktur, så antallet af ladestandere kan følge med antallet af biler. Og så ville det også være en god idé at se på, hvordan vi kan gøre det mere attraktivt at vælge elbilen på vejene.

Det kan blandt andet være ved at sørge for differentieret roadpricing for elbiler, gratis kørsel eller lavere pris over Storebælt og bedre og billigere parkering.

Så det kan godt være, at vi ikke kan få os en norsk model 1:1, men vi kan altså stadig gøre meget. Hvis vi kan holde priserne på elbiler omtrent på niveau med benzin- og dieselbiler og samtidig sørge for, at elafgiften ikke vælter læsset, så er vi allerede langt.

Elbilerne er langt billigere at køre i på lang sigt, for de kan køre meget længere på den samme mængde energi. Så lad os nu komme i gang, så vi kan køre grønnere mod fremtiden.

Forrige artikel Autobranchen: Elbilsalget har kurs mod afgiftsmur Autobranchen: Elbilsalget har kurs mod afgiftsmur Næste artikel Direktør: Klimavenlig transport skal op i gear med selvkørende samkørsel Direktør: Klimavenlig transport skal op i gear med selvkørende samkørsel