Debat

Borgmester: Sammenbruddet indtræffer uden trafikal sammenhæng

DEBAT: Den stigende trafik og trængsel på det overordnede vejnet vil fortsætte. Investeringer i motorvejsnettet er nødvendige, men kan ikke stå alene, skriver Vejles borgmester.

Vejlefjordbroen har længe været Danmarks mest trafikerede vejstrækning vest for hovedstaden. Udfordringerne med trængsel er velkendte, skriver borgmester.
Vejlefjordbroen har længe været Danmarks mest trafikerede vejstrækning vest for hovedstaden. Udfordringerne med trængsel er velkendte, skriver borgmester.Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Ejner Christensen (V)
Borgmester, Vejle Kommune

Vi skal sikre trafikal sammenhæng, før sammenbruddet indtræffer.

Derfor vil Vejle Kommune samarbejde med staten om små greb med national effekt. Og derfor opfordrer jeg Folketinget til at prioritere infrastrukturmidlerne i en kommende infrastrukturplan lige præcis der, hvor de giver mest mulig trafikal værdi for pengene.

Udsigterne til øget trængsel er dybt bekymrende. Ikke kun for Vejle by, der oplever en stribe konsekvenser som følge af den stigende trafik.

Sammentænk de nationale, regionale og lokale behov, og lad os skabe en plan, der tænker videre end til der, hvor motorvej og afkørsel ender

Jens Ejner Christensen (V)
Borgmester, Vejle Kommune

Men også for de titusindvis af danske og udenlandske borgere og virksomheder – det danske vækstsamfund som helhed – der forsinkes og rammes på økonomien som følge af den utilstrækkelige infrastruktur.

Hårdt trængselsplaget
Vejlefjordbroen har længe været Danmarks mest trafikerede vejstrækning vest for hovedstaden, og trængselsudfordringerne er velkendte.

Broen er allerede i dag hårdt trængselsplaget med en hverdagsdøgntrafik på over 96.000 køretøjer. I fremtiden vil den kommende motorvejsudvidelse af E45 samt en varslet markant naturlig trafiktilvækst få trafikken i 2030 til at stige til over 112.000 køretøjer. 

Konsekvenserne er betydelige. Når der sker uheld og hændelser på Vejlefjordbroen, medfører det kødannelser, hvor trafikken ledes ad andre veje gennem Vejle by og giver timelange forsinkelser for bilister, lastbiler og busser. Også driften af den kritiske infrastruktur som Vejle Sygehus rammes hårdt.

Små greb med national effekt
Det har længe stået klart, at ingen af de nuværende større infrastrukturprojekter, der er på Transportministeriets tegnebræt, vil være i stand til at aflaste E45 i tilstrækkelig grad.

Tidligere på året stod det beklageligvis også klart, at en Midtjysk Motorvej uanset linjeføring ikke vil være i stand til at aflaste E45 i forventet omfang.

Derfor er der brug for at tænke nyt og alternativt i en kommende infrastrukturplan. Vejle Kommune har i 2018 udviklet og igangsat to fremkommelighedsprojekter, der vil skabe robusthed i E45 omkring Vejle, og som samtidig vil sikre Vejle by mod at blive en kronisk trafikprop.  

Læs også

Udvidet havnerute og vestgående ringvej
Med en udvidet havnerute fra to til i alt fire spor igennem Vejle by vil Vejle Kommune i fremtiden kunne sikre en mere smidig trafikafvikling i hændelsessituationen.

Samtidig skal brug af nye ITS-systemer og dynamisk skiltning og signalregulering sikre, at havneruten hurtigt kan omstilles til at tilgodese afviklingen af motorvejstrafikken.

Mens udvidelsen af havneruten er en afgørende ventil til trafikafvikling i hændelsessituationen, arbejder Vejle Kommune i dag på Ring 3 nord om Vejle by for at sikre, at den vestgående trafik ikke unødigt sendes over Vejlefjordbroen og bidrager til flaskehalssituationen. Vejle Kommune er allerede i gang med ringvejen, der blandt andet er baseret på en bro over Grejsdalen. 

Sammentænk nationale, regionale og lokale behov
Min opfordring til den kommende infrastrukturplan er derfor klar. Sammentænk de nationale, regionale og lokale behov og lad os skabe en plan, der tænker videre end til der, hvor motorvej og afkørsel ender.

For at få fuld trafikal effekt af de kommende års større infrastrukturinvesteringer skal vi derfor sætte fokus på at sikre robustheden i de alternative ruter, der kan mindske sårbarheden i de overordnede korridorer.

Vejle Kommune er klar til at samarbejde med staten om løsninger, der sikrer sammenhæng og fremkommelighed for hele den nationale trafik.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Ejner Christensen

Borgmester (V), Vejle Kommune
hh (Vejle Handelsskole 1988), landbruger (Bygholm Landbrugsskole 1994)

0:000:00