Debat

Borgmester: Utilstrækkelig infrastruktur kan få Region Sjælland til at sakke bagud

DEBAT: Selvom pendlerne kører længst i Region Sjælland, mangler flere af de største byer ordentlige motorvejsforbindelser. Det skal vi ændre på for at sikre erhverv og arbejderes vilkår i regionen, skriver Carsten Rasmussen (S). 

Glasklyngen sørger for, at 90 procent af alt indsamlet genbrugsglas genanvendes. Men transporten af glas sker på landevejene, hvor chaufførerne sidder i kø, skriver Carsten Rasmussen (S).
Glasklyngen sørger for, at 90 procent af alt indsamlet genbrugsglas genanvendes. Men transporten af glas sker på landevejene, hvor chaufførerne sidder i kø, skriver Carsten Rasmussen (S).Foto: Pressefoto/Reiling Glasrecycling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carsten Rasmussen (S)
Borgmester, Næstved Kommune

Om ti år kører en million grønne biler på vejene i Danmark – i hvert fald ifølge regeringen og aftalepartnernes ambitiøse nye finanslov.

Med denne prioritering af Danmarks økonomi er det tydeligt, at man på Christiansborg arbejder ud fra, at grøn udvikling og transport ikke løftes via kollektiv trafik og flere skinner alene. Danmarks sammenhængskraft og grønne udvikling er også tæt forbundet med arbejdsstyrkens mobilitet på fire hjul.

Vi hilser dette perspektiv og prioritering velkommen. Samtidigt opfordrer vi til, at vejnettet i Danmark også tænkes ind i denne nye satsning. Det er afgørende for, at vi, der bor i Region Sjælland, får samme mulighed for vækst og udvikling som resten af Danmark.

Region Sjælland risikerer at sakke bagud på sundhed, uddannelse og produktivitet i forhold til resten af Danmark

Carsten Rasmussen (S)
Borgmester, Næstved Kommune

Region med pendlerrekord
Sammenlignes Region Sjælland med resten af landet, adskiller vi os tydeligt på transportområdet.

I vores region bor der 840.000 indbyggere. Af dem pendler cirka 100.000 hver dag ind til hovedstadsområdet. Samlet set er vi den region, hvor borgerne pendler længst. I gennemsnit kører en pendler 60 kilometer om dagen for at komme på arbejde.

Faktisk ligger de ti kommuner, hvor man pendler længst i Danmark, alle i Region Sjælland, så vi er dybt afhængige af en velfungerende trafikal infrastruktur.

Og det er ikke kun os, der er afhængig af gode veje – København bygger ikke sig selv. Vores håndværkere sidder i kø, mens de burde udbygge hovedstaden.

De trafikale udfordringer hæmmer vores mobilitet og erhvervsudvikling. Region Sjælland risikerer at sakke bagud på sundhed, uddannelse og produktivitet i forhold til resten af Danmark.

Derfor har vi i de 17 kommuner sammen med Region Sjælland givet hinanden håndslag på at stå sammen om at prioritere to motorvejsforbindelser. Det har vi gjort for at løfte hele Region Sjælland og Danmark samlet set.

De største uden motorvej
Helt konkret drejer det sig om motorvejsforbindelser til Kalundborg og Næstved.

Vi ønsker at få forlænget Rute 23, som motorvej til Kalundborg. På den måde vil man sikre, at Danmarks største erhvervsområde uden en motorvej får en motorvejsforbindelse.

Ved samtidig at anlægge en motorvej på Rute 54 mellem Sydmotorvejen og Næstved sikrer man, at Danmarks største by uden direkte adgang til motorvejen bliver koblet på motorvejsnettet.

Mindre byer som Holstebro, Svendborg, Hjørring og Frederikshavn har alle fået direkte adgang til motorvej, mens Næstved – som Danmarks 15. største by med 44.000 indbyggere – er blevet forbigået.

De 15 kilometer motorvej er dog godt på vej. VVM-redegørelsen er klar, linjeføringen er fastlagt, og Vejdirektoratet har allerede opkøbt berørte ejendomme på strækningen.

Motorvejen koster 1,5 milliarder kroner, har en samfundsøkonomisk forrentning på 5,35 procent ifølge de seneste nye beregninger, som tager højde for trafikudviklingen.

Kalundborg og Næstved er vigtige kraftcentre for hele regionen. Derfor vil de to motorvejsinvesteringer på tilsammen under fire milliarder kroner virkelig have en afgørende betydning for erhvervslivet i hele vores område.

Læs også

En glas-grøn motorvej
De to motorvejsforbindelser er også en god investering, fordi der er betydelige klimamæssige fordele ved motorvejene.

Lad mig give et helt konkret eksempel: Her i Næstved ligger Glasklyngen. Den sørger for, at 90 procent af alt indsamlet genbrugsglas i Danmark bliver genanvendt.

Det er så enestående i hele verden, at Glasklyngen er udnævnt som en de mest ambitiøse og innovative eksempler på klimaløs­ninger, som resten af verden bør lade sig inspirere af.

Glasklyngen har sat Danmark og Næstved på verdenskortet, som en del af de præstigefulde Cities100, som angiver de 100 bedste klimaløsninger fra byer verden over.

Udelt succeshistorie
Glasklyngen er kort fortalt et samarbejde mellem virksomheden Reiling, der indsamler og rengør genbrugsglas, og Ardagh Glass Holmegaaard, som omsmelter materialet til nye glas. Overskudsvarmen fra produktionen går til at varme den nærliggende by Fensmark op.

En udelt succeshistorie, som hvert år sparer klimaet for cirka 15.000 ton CO2, når 125.000 ton glas transporteres ind mod Næstved og kører ud igen som 800 millioner flasker og glas fordelt på 180 lastbiler hver dag.

Der er bare ét problem: Det foregår ad landevej. Jeg glæder mig til den dag, hvor vi kan mødes med Ardaghs irske ejere og fortælle dem, at deres chauffører ikke skal sidde i kø på landevejen, men at virksomheden kan blive i Danmark og udbygge deres grønne forretninger her. 

Min opfordring til de kommende forhandlinger om en infrastrukturplan er derfor klar: Prioriter de to motorveje på Sjælland. Det sikrer udvikling i en hel region.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Rasmussen

Borgmester (S), Næstved Kommune
specialarbejder

0:000:00