Dansk Elbil Alliance til ny regering: Begræns transportens klimaaftryk

DEBAT: Forgængerne i transportministeriet har efterladt den grønne omstilling til kollegaerne i klima- og skatteministeriet, men det går ikke længere, for nu er der behov for en transportminister, der bekymrer sig om transportens klimaaftryk, skriver Lærke Flader.

Af Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Kære nye transportminister

Tillykke med jobbet. Du overtager et ministerområde, som danskerne har stærke holdninger til, fordi transport er en central del af vores hverdag. Om det foregår med elbil, tog eller løbehjul.

Og nu lægger jeg en opgave mere på dit ministerbord. Beklager. Men det er nødvendigt.

Transporten er klimapolitikkens smertensbarn. Mens mange andre sektorer har fundet veje til at sænke udledning af CO2, har transporten endnu ikke knækket kurven. Tværtimod.

Dine forgængere har overladt ansvaret for den grønne omstilling til kollegaerne i henholdsvis klima- og skatteministeriet. Det går ikke længere. Der er brug for en transportminister, som både kærer sig om danskernes mobilitet og bekymrer sig transportens klimaaftryk.

Grib ud efter en elektrisk fremtid
Heldigvis er forudsætningerne for en grønnere bilpark tilstede. Lande som Norge, Sverige, Finland og Island er langt foran os i omstillingen og har fundet gode løsninger, som får deres borgere til at skifte de fossile biler ud med grønnere alternativer. Løsningerne er Transportkommissionen i fuld gang med at kigge på og finde finde provenuneutrale veje til én million elbiler i 2030.

Samtidig er bilindustrien blevet pålagt EU-krav, som betyder, at der de kommende år vil komme mange nye elbilmodeller. I løbet af næste år vil bilkunderne kunne vælge mellem mere end 100 forskellige bilmodeller, hvis de ønsker en elbil eller en opladningshybridbil. I dag er der cirka 30 grønne biler at vælge mellem.

Flere busruter bliver allerede drevet med elektriske busser, og i slutningen af året erstattes dieselbusserne på en af de store busruter i København med elektriske ledbusser. Udbuddene har vist, at merprisen for grønne elbusser er beskeden. Inden 2030 burde vi kunne sætte strøm til alle busser.

Stop slingrekursen
Inden for den tunge transport er det især distributionskørsel med varer til vores dagligvarebutikker, som inden for de kommende fire år kan elektrificeres. I starten bliver det lidt dyrere for vognmændene – i nærheden af 50 øre mere per kørt kilometer – men for kunderne i butikkerne vil det kun give helt umærkelige prisstigninger på cirka én øre for en liter mælk eller et rugbrød.

Hvis en ny regering tillader kommunerne at indføre stramme miljøzoner i de inderste dele af vores byer, så det kun er tilladt at køre med nulemissionslastbiler, vil man hurtigt kunne reducere støj og partikelforureningen. Danskerne vil ikke kunne mærke det på pengepungen.

Danmark er kommet så langt bagefter i omstillingen af vores bilpark, at vi blev kritiseret af EU og bedt om at fremlægge konkrete klimavenlige tiltag på området. Nu er tiden inde til at rette på årtiers grøn slingrekurs på transportområdet. Løsningerne ligger ligefor.

Jeg håber, du vil være en grøn transportminister og glæder mig til samarbejdet.

 

Forrige artikel Trafikforsker: Roadpricing gennem selvangivelse er vejen frem Trafikforsker: Roadpricing gennem selvangivelse er vejen frem Næste artikel FDM: Fremtidens transportpolitik er tværpolitisk FDM: Fremtidens transportpolitik er tværpolitisk
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.