Debat

Dansk PersonTransport: Transportministeren må huske turistbusserne i den grønne omstilling

Transportministeren vil sætte flere penge af til den grønne omstilling af tung transport. Men ministeren skal både huske at tænke lastbiler og turistbusser ind i planerne, skriver Jens Hvid Bang.

Der er brug for meget
mere støtte, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling af den tunge
transport, skriver Jens Hvid Bang.
Der er brug for meget mere støtte, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling af den tunge transport, skriver Jens Hvid Bang.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Jens Hvid Bang
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har været ude at erklære, at der skal sættes flere penge af til omstillingen af den tunge transport, og at de 100 millioner kroner årligt til og med 2026, som blev afsat på finansloven, ikke er nok.

Det er en helt rigtig og klog melding fra transportministeren, og det vidner om et godt ambitionsniveau fra regeringens side. Der er nemlig brug for meget mere støtte, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling af den tunge transport.

Her er det vigtigt, at man ikke kun fokuserer på lastbilerne, men også husker turistbusserne, som står med de samme udfordringer, som lastbilerne gør.

Turistbusser er en del af infrastrukturen

Turistbusserne spiller en afgørende rolle i transporten af alt fra skolebørn, skovbørnehaver og foreninger til virksomheder og turister.

Ligesom nulemissionslastbiler er betydeligt dyrere end konventionelle lastbiler, gælder det samme for turistbusser.

Læs også

Samtidig lider turistbusserne under, at der er et lavt udbud af nulemissionsbusser på markedet, fordi de europæiske producenter ikke har nogle nulemissionsturistbusser i produktion, og virksomhederne derfor skal til Kina, hvis de vil købe de grønne busser.

Her er der brug for støtte til indkøb af busserne, så der kan blive sat skub i markedet.

Husk nu turistbusserne i den grønne omstilling af den tunge transport.

Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransport

Samtidig er der brug for en separat ladeplan for turistbusser, for selvom udfordringerne med omstillingen af turistbusser minder om lastbilernes, adskiller turistbussernes ladebehov sig markant fra lastbilernes.

Turistbusser har nemlig behov for at kunne blive opladet ved lokale seværdigheder, turistattraktioner, hoteller og på steder og i byer, hvor passagerer ellers stiger på eller sættes af busserne.

Det kræver etablering af dedikerede hurtigladestandere, da det vil være meget uhensigtsmæssigt og føre til øget tomkørsel, hvis turistbusser skal køre væk fra byerne og fra deres naturlige ruter og kørselsmønstre for at lade eksempelvis ude på rastepladserne på motorvejen.

Resten af opladningen vil ske med depotopladning, og det er der også brug for støtte til.

Så derfor er vores opfordring til regeringen klar: Husk nu turistbusserne i den grønne omstilling af den tunge transport.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Hvid Bang

Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransport
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2016)

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

0:000:00