Danske Vandværker: Ny togstrækning giver urimelig vandregning

DEBAT: Hvis staten vil have en jernbane, hvor konsekvensen er, at der skal flyttes forsyningsledninger, så må staten også betale for at flytte de ledninger. Det skriver Danske Vandværkers direktør i et brev til den nye transportminister.

Af Allan Weirup

Direktør i Danske Vandværker

Kære Ole Birk Olesen.

Allerførst hjertelig tillykke med posten som Danmarks nye transport-, bygnings- og boligminister.

I dagene lige omkring det tidspunkt, du blev udnævnt til minister, kørte der en sag i pressen, som jeg gerne vil gøre dig opmærksom på.

Sagen er, at der er meget store vandregninger på vej til nogle få forbrugere på Sydsjælland. Det handler specifikt om de forbrugere, som får deres vand fra vandværker, der har ledninger i de områder, hvor der skal lægges nye togskinner.

I den konkrete sag vil 25 forbrugere ved Glumsø få en ekstraregning på et sted mellem 5.000 og 10.000 kroner per husstand, fordi vandværket ligger lige ved siden af et kommende banearbejde.

Fællesskabet bør betale
I Danske Vandværker mener vi generelt, at skal der flyttes forsyningsledninger. Fordi der skal lægges spor til eksempelvis en ny jernbane, må det være en fælles opgave at betale.

Der er jo rigtig mange mennesker, som får glæde af jernbanen, så det er ikke rimeligt, at ganske få vandværkskunder skal betale hele regningen.

Udgangspunktet må være, at hvis staten vil have en jernbane eller en anden fælles transportløsning, og det betyder, at der skal flyttes forsyningsledninger, så må det også være staten, som betaler udgifterne.

Politisk opbakning fra mange
Heldigvis har trafikordførerne fra både Venstre, Socialdemokratiet og dit eget parti i pressen udtryk forståelse over for situationen, og vi er glade for, at Venstres trafikordfører, Karsten Pihl Lorentzen, har sagt, at han vil rejse sagen over for dig, da også han mener, at det er ganske urimeligt at sende regningen for gravearbejdet videre til vandforbrugerne.

Et synspunkt, som bakkes op af din egen partifælle, Villum Christensen (LA), og Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet.

Hos os i Danske Vandværker er vi selvfølgelig glade for udmeldingerne fra trafikordførerne, og vi ser frem til, at I politikere inden for transportområdet finder frem til en løsning. Det bør være muligt, når viljen er tilstede.

Forrige artikel VedvarendeEnergi: Kan den nye regering holde sine klimamål? VedvarendeEnergi: Kan den nye regering holde sine klimamål? Næste artikel Sund & Bælt: Spørg os om råd til langsigtet vejvedligehold Sund & Bælt: Spørg os om råd til langsigtet vejvedligehold
Se listen: Stadig stor overvægt af mænd i Transport- og Boligudvalget

Se listen: Stadig stor overvægt af mænd i Transport- og Boligudvalget

LIGESTILLING: De traditionelle kønsroller dominerer stadig i Folketingets udvalg, hvor kvinder oftere beskæftiger sig med børn, ligestilling og sundhed, mens mændene tager sig af økonomi og udenrigspolitik. I Folketingets Transport- og Boligudvalg er 76 procent af medlemmerne mænd.