Debat

DI: 2025-plan skal styrke konkurrenceevnen

DEBAT: 2025-planen styrker konkurrenceevnen ved at satse på bedre infrastruktur. Men regeringen burde se endnu længere frem end 2025, skriver Michael Svane, branchedirektør i DI.

Foto: DI
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI

Når regeringen i sin ”Helhedsplan – for et stærkere Danmark” afsætter 27 milliarder kroner ekstra til infrastruktur, sker det under overskriften ”konkurrencedygtige vilkår for vore virksomheder”.

27 milliarder kroner er mange penge, men det er penge, som hurtigt får ben at gå på, hvis man skal indfri de mange ønsker, der er til investeringer på både transportområdet og andre områder. Her er det værd at bemærke, at regeringen netop vil øge rammen til offentlige investeringer med de 27 milliarder kroner. Der er altså tale om midler, som kommer oven i det beløb, der i forvejen afsættes til investeringer i infrastruktur.

Hårdt brug for investeringer 
Der er hårdt brug for flere midler til investeringer i trafikal infrastruktur, for listen over nødvendige projekter er lang. Der er blandt andet brug for investeringer, der sikrer en bedre afvikling af trafikken på en række trængselsplagede strækninger. Der er brug for at få udbygget flere delstrækninger på E45 i Jylland, motorvejen på Fyn og motorvejsnettet på Sjælland samt at få udbedret mindre flaskehalse rundt om i landet. Der er også brug for investeringer, der skaber grundlag for udvikling og vækst rundt om i landet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Det er klogt at satse på en bedre trafikal infrastruktur, når man vil skabe konkurrencedygtige vilkår for virksomhederne, for det koster konkurrenceevne, når virksomhederne spilder tid i trafikken.

For nylig har en række transportvirksomheder været nødsaget til at indføre et tillæg på fragtpriserne for at få dækket de omkostninger, som følger af stigende trængsel på vejene. Og når det bliver dyrere at transportere varer i Danmark, øges omkostningerne ved produktion i Danmark med tab af konkurrenceevne til følge.

2025 er lige om hjørnet, når man taler investeringer i trafikal infrastruktur. Derfor er der brug for en plan, der som minimum ser frem mod 2030.

Michael Svane
Branchedirektør i DI

Det er vigtigt for Danmark, at danske virksomheder har en stærk konkurrenceevne. I Danmark er hjemmemarkedet ikke særligt stort, og dansk økonomi er helt afhængig af, at vores virksomheder er i stand til at afsætte deres produkter og ydelser på både nære og fjerne eksportmarkeder.

En masterplan frem mod 2030
For de fleste virksomheder – på tværs af brancher – bidrager en god infrastruktur til at styrke konkurrenceevnen. DI lancerede for nyligt den årlige Lokalt Erhvervsklima undersøgelse - for syvende år i træk. Igen i år topper infrastruktur listen over områder, som virksomheder i mange forskellige brancher mener, at det er vigtigt at prioritere.

2025 er lige om hjørnet, når man taler investeringer i trafikal infrastruktur. Derfor er der brug for en plan, der som minimum ser frem mod 2030. DI har derfor også i nogen tid efterlyst, at der udarbejdes en masterplan for de trafikale investeringer i perioden 2021-2030.

Danmark og dansk erhvervsliv har brug for en ambitiøs plan for de fremtidige investeringer i den trafikale infrastruktur. Det skal være en plan, der både rummer projekter, der sikrer en bedre trafikafvikling på strækninger plaget af trængsel og projekter, der øger tilgængeligheden og skaber nye muligheder for udvikling og vækst.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00