Debat

DI og Tænk: National transportplan skal være helhedsorienteret

DEBAT: Danskerne bruger både veje og skinner, og en velfungerende kollektiv transport kan medvirke til at lette presset på vejene. Derfor efterspørger Dansk Industri og Passagerpulsen en langsigtet national transportplan, der sikrer sammenhæng mellem transportformerne.

Foto: Colourbox.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lone Fruerskov Andersen og Michael Svane
Henh. afdelingschef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk og branchedirektør hos DI Transport

Hver dag døjer rigtig mange af os med forsinkelser, pladsmangel, nedslidt materiel og manglende samtænkning mellem de forskellige transportformer.

Lone Fruerskov Andersen og Michael Svane
Passagerpulsen og Dansk Industri

God infrastruktur og mobilitet er en afgørende forudsætning for vækst. Muligheden for at kunne transportere mennesker og varer hurtigt og smertefrit fra A til B gavner virksomhedernes konkurrenceevne og muliggør, at vi som borgere kan bo og arbejde forskellige steder i landet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Behov for investeringer
Der er brug for at give mobiliteten et løft, og derfor er det også positivt, at regeringen afsætter cirka 27 milliarder kroner ekstra til udbygning af infrastrukturen i hele landet. Der er brug for investeringer både i veje og i den kollektive transport for at dække virksomhedernes og pendlernes behov. Det kræver også nytænkning for at få mere for pengene, så vi kan forbedre den kollektive transport.

For mange danskere er den kollektive transport, især bussen og toget, et nødvendigt transportmiddel, der giver mulighed for oplevelser, hvile eller tid til arbejde. Det generelle billede, der tegner sig i Passagerpulsens undersøgelser og de mange henvendelser, vi modtager fra brugerne af bus, tog og Metro, er dog ret nedslående.

Lav kundetilfredshed
Hver dag døjer rigtig mange af os med forsinkelser, pladsmangel, nedslidt materiel og manglende samtænkning mellem de forskellige transportformer. Det gør det vanskeligt at få hverdagen til at hænge sammen for den enkelte, mange steder giver det virksomhederne problemer med at tiltrække den nødvendige arbejdskraft, og i sidste ende er det dyrt for samfundsøkonomien.

Og det er ikke bare en tom påstand. Passagerpulsens Nationale Passagertilfredshedsundersøgelse blandt togpassagerer viser, at under halvdelen af pendlerne og de erhvervsrejsende er tilfredse med værdien for pengene af den samlede rejse. Dertil er begge også mindre tilfredse end fritidsrejsende med forbindelser til/fra andre kollektive transportformer og parkeringsforhold på togstationer for for eksempel biler og motorcykler.

Vigtigt for virksomheder
Tilsvarende viser Dansk Industris årlige undersøgelse af det lokale erhvervsklima, at infrastruktur er et område, som virksomheder på tværs af brancher prioriterer højt, og mange steder efterspørges flere investeringer i både det lokale vejnet og den lokale kollektive transport.

Virksomhederne og pendlerne i Danmark har brug for en langsigtet national transportplan, som kan indfri behovene på tværs af transportformer, og som er bredt politisk forankret. Kortsigtede projektinvesteringer kan være fine til at løse enkeltstående trafikale flaskehalsproblemer, men hvis vi for alvor skal løse trængselsproblemerne omkring de større byer, dæmme op for afvandringen fra land til by og sikre vækst i hele landet, er det nødvendigt med mere langsigtede og sammenhængende infrastrukturinvesteringer på tværs af transportformer.

Kollektiv og privat transport i samspil
Virksomhederne, både i byerne og på landet, har brug for, at de ansatte kan komme til og fra arbejde. Og ikke alle danskere har en bil eller bor tæt på stationer med 10 eller 20 minutters drift. Samtidig betyder trængslen på vejene, at mange er afhængige af at kunne kombinere brugen af bil, bus, tog, metro eller letbane for at komme på arbejde.

Mange steder i landet kan vi løfte mobiliteten ved at udbygge vejnettet, mens der i de tætbebyggede områder er behov for at styrke den kollektive transport. Dansk Industri og Passagerpulsen efterspørger derfor en langsigtet national transportplan, som hviler på investeringer i både veje og den kollektive transport, og som kommer med løsninger på, hvordan de to transportformer bedre kan fungere i samspil med hinanden. Det er der god samfundsøkonomi i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lone Fruerskov Andersen

Afdelingschef, Passagerpulsen, Forbrugerrådet Tænk
Cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1991)

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00