Forsker kritiserer regeringen: Højere fartgrænser fører til flere dræbte

NY REGERING: Trafikforsker og Enhedslisten går i rette med regeringens planer om at undersøge muligheden for at hæve hastighedsgrænsen på udvalgte motor- og landeveje. Rådet for Sikker Trafik er mere positive.

Man kan ikke sætte farten op, uden at det vil koste liv.

Sådan lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

”Højere hastighed giver flere ulykker samt flere dræbte og kvæstede. Undersøgelser af den sikkerhedsmæssige effekt ved at hæve grænsen fra 110 til 130 km/t på halvdelen af motorvejene for år tilbage viste klart, at der kom flere ulykker,” siger han.

Udmeldingen kommer, efter den nye regering vil undersøge, om hastighedsgrænserne på flere vejstrækninger kan forhøjes til 120 eller 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger og til 90 km/t på nogle landevejsstrækninger, hvis det kan ske trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Udhuler bonus ved bedre veje
Harry Lahrmann har svært ved at udpege landevejs- og motorvejsstrækninger i Danmark, hvor det vil være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen.

”Vil man det bedste for trafiksikkerheden, skal man ikke sætte hastigheden op. Man skal tværtimod sætte den ned på de strækninger, hvor man satte den op dengang,” siger Harry Lahrmann.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er også bekymret:

”Farten dræber, og det er blevet banket ind i hovedet på ethvert barn, siden jeg selv var barn,” siger han og peger på, at antallet af trafikdræbte har været faldende gennem en årrække.

”Vi har gennem mange år haft en kraftigt faldende tendens, men den linje tror jeg desværre, man er ved at bryde. Man udhuler den bonus, der er ved, at vejene bliver bedre, og at bilerne bliver mere sikre.”

Sænk farten andre steder
I Rådet for Sikker Trafik er man knap så bekymret for regeringens forslag. Administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller mener, at der er steder, hvor det er forsvarligt at sætte hastigheden op.

”Vi må anerkende, at der er en lang række strækninger, hvor det kan virke uforståeligt, at man kun må køre måske 80,” siger han og fortsætter:

”Men det er vigtigt, at man er bevidst om, hvor store risici, der er forbundet med fart, og derfor skal man behandle emnet med alvor.”

Han anbefaler derfor regeringen ikke kun at se på, hvor hastigheden kan sættes op.

”Der er mange strækninger, hvor det vil give rigtig god mening at sænke farten,” siger Mogens Kjærgaard Møller med henvisning til snoede landeveje.

Regeringen vil sikre bedre fremdrift
Med forslaget vil regeringen sikre bedre mobilitet i Danmark. Ifølge Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, vil det gavne både økonomien og ’samfundskagen’, at trafikanter kan køre hurtigere på udvalgte strækninger.

”Vi har brug for høj mobilitet, men vi har også et hensyn til trafiksikkerheden. Det er den rigtige balance, vi skal finde,” siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Kristian Pihl Lorentzen kan ikke genkende billedet af flere ulykker som følge af, at man hævede farten på udvalgte motorvejsstrækninger. Tværtimod mindes han kun gode erfaringer, og derfor vil trekløverregeringen nu undersøge yderligere strækninger, hvor man bør kunne køre hurtigere:

”Motorveje er uhyre sikre, så det har vi ingen betænkeligheder ved. Det skal selvfølgelig ikke være strækninger, hvor der er nogen særlige forhold såsom motorvejsstrækninger uden nødspor.”

Ifølge Kristian Pihl Lorentzen vil der nu blive igangsat en undersøgelse af landets veje for at vurdere, hvor det giver bedst mening at tillade hurtigere kørsel.

Det har ikke været muligt at få en kommentar om regeringens planer fra den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA).

Forrige artikel Schmidt takker af: Der har været meget at rydde op i Schmidt takker af: Der har været meget at rydde op i Næste artikel Ny minister fik ilddåb om brandslukning Ny minister fik ilddåb om brandslukning
Enige eksperter: Flyrejser er underbeskattede

Enige eksperter: Flyrejser er underbeskattede

AFGIFTER: Prisen på en flybillet afspejler ifølge eksperter langtfra de negative konsekvenser for klimaet, og i stedet favoriseres fly frem for andre transportformer. Nye afgifter kan gøre en forskel for klimaet.