Ny debat: Politikere i grønt kapløb – men hvor er de konkrete løsninger?

DEBAT: Både blå og rød blok er i kapløb om flere elbiler og grøn omstilling af transporten, men snubler, når det gælder konkrete bud på, hvordan vi når de ambitiøse mål. Altinget har spurgt et hold af debattører. Mød dem her.

Benzin- og dieselbiler skal udskiftes til el- og hybridbiler på de danske veje. Det mener både regeringen og oppositionen, der hver især har sat klare mål for omstillingen.

Men de konkrete bud på, hvordan det realistisk kan lade sig gøre, venter vi stadig på.

Altinget benytter anledningen og har spurgt et nyt hold af aktører på transportområdet: Hvordan når vi bedst målet om at omstille trafikken på vejene fra benzin og diesel til el og hybrid? Og hvordan skal den grønne omstilling håndteres, når det gælder den tunge godstransport?

Mød panelet her. Og følg med i debatten den næste måned på Altinget: transport.

Kathrine Fjendbo JørgensenKathrine F. Jørgensen
Transportspecialist i Det Økologiske Råd

 

 

Erik ØstergaardErik Østergaard
Adm. direktør i DTL

 

 

Carina ChristensenCarina Christensen
Adm. direktør i ITD  

 

 

Lasse RosendahlLasse Rosendahl
Professor ved Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet

 

 

Jonas HerbyJonas Herby
Specialkonsulent i tænketanken Cepos

 

 

 

Thomas Møller ThomsenThomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

 

 

Lærke FladerLærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

 

 

Kjeld Allan LarsenKjeld A. Larsen
Formand Rådet for Bæredygtig Trafik 

 

 

Jacob Stahl OtteJacob Stahl Otte
Direktør i Drivkraft Danmark

 

Forrige artikel Få overblikket: Altinget holder åbent hus hele valgkampen Få overblikket: Altinget holder åbent hus hele valgkampen Næste artikel Valgkamp med hundredvis af milliarder til asfalt og skinner på højkant Valgkamp med hundredvis af milliarder til asfalt og skinner på højkant
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.