Holstein: Bilaftale giver LA en symbolsk sejr
BILAFGIFTER: Liberal Alliance har endelig fået noget konkret at glæde sig over med aftalen om at ændre registreringsafgiften, siger Altingets politiske kommentator, Erik Holstein
Cecilie Gormsen
RedaktionschefEn vigtig sejr for Liberal Alliance.
Sådan betegnerAltingets politiske kommentator, Erik Holstein, aftalen om en ny registreringsafgift.
For selvom regeringen ikke fik sit forslag om en flad registreringsafgift på 100 procent igennem, så kan særligt Liberal Alliance alligevel glæde sig over resultatet.
”Her har Liberal Alliance endelig fået noget konkret at glæde sig over. Resultaterne har indtil nu været magre, men det er lykkedes Liberal Alliance at gøre en nedsættelse af registreringsafgiften til deres nye mærkesag,” siger Erik Holstein og tilføjer:
”Og nu er der mange biler, der bliver over 50.000 kroner billigere. Det er en vigtig symbolsk sejr for Liberal Alliance.”
Mere LA end DF
Den nye aftale betyder, at registreringsafgiftens lave sats ændres fra 105 procent til 85 procent. Til gengæld fastholdes afgiften på 150 procent for den del af bilens værdi, som ligger over det såkaldte skalaknæk. Grænsen for, hvornår den høje sats indtræder, hæves dog fra 106.600 kroner til 185.000 kroner.
Og Erik Holstein er ikke i tvivl om, hvem der kan glæde sig mest over den nye aftale:
”Fordelingsprofilen i aftalen er langt mere Liberal Alliance end Dansk Folkeparti. Forliget gør billige biler dyrere, mens de mellemstore og store biler bliver meget billigere,” siger Erik Holstein og fortsætter:
”Årsagen er, at de små biler ikke får point for sikkerheden, men det giver jo en skæv fordelingsprofil, som kan blive svær at forsvare for Dansk Folkeparti.”
Erik Holstein peger på, at aftalen hverken er grøn eller rød, og derfor kunne det være en oplagt mulighed for en samlet opposition at skabe kant til regeringen.
”Men socialdemokraterne overvejer åbenbart at tilslutte sig aftalen. Det virker ikke særlig gennemtænkt,” siger Erik Holstein.
Han henviser til S-skatteordfører Jesper Petersens udtalelser om, at Socialdemokratiet umiddelbart gerne vil tilslutte sig aftalen, mens resten af oppositionen er langt mere kritiske over for den nye aftale.
Løkkes køreplan holder
Forhandlingerne om en ny registreringsafgift har skabt frustrationer, hvor Dansk Folkeparti flere gange har været ude at kritisere regeringen for at være langsomme og for dårligt håndværk.
”Der gik lidt nervekrig i det undervejs, men som ventet kom aftalen i hus i denne uge. Det er super vigtigt for regeringen. Var det faldet på gulvet, var der lagt gift for skatteforhandlingerne,” siger Erik Holstein.
”Nu ser Løkkes køreplan ud til at holde,” tilføjer han.
Selvom Liberal Alliance og resten af regeringen kan glæde sig over aftalen om registreringsafgiften, så skal VLAK ifølge Erik Holstein ikke forvente, at efterårets skatte- og finanslovsforhandlinger kommer til at gå lige så nemt.
”Man må gå ud fra, at Dansk Folkeparti udnytter sin suveræne forhandlingsposition bedre, når det gælder skatteforhandlingerne. Hvis der bliver noget som helst at kritisere i fordelingsprofilen i en skatteaftale, får Kristian Thulesen Dahl store problemer,” siger Erik Holstein.