Bilimportører: Snak om danskerrabat er ren afledningsmanøvre

FORHANDLING: Vil en omlægning af registreringsafgiften primært komme bilproducenterne til gode? Det mener Cepos. FDM er skeptisk, mens bilimportører kalder det akademisk snik-snak uden hold i virkeligheden.

Cepos strides med dele af bilbranchen om, hvorvidt en omlægning af registreringsafgiften til en teknisk afgift primært kommer forbrugere eller bilproducenter til gode. 
Cepos strides med dele af bilbranchen om, hvorvidt en omlægning af registreringsafgiften til en teknisk afgift primært kommer forbrugere eller bilproducenter til gode. Foto: /ritzau/Ditte Valente
Kim Rosenkilde

Det er meget vanskeligt at svare bekræftende på, at de danske forhandlere rent faktisk får en rabat.

Allan Skytte Christensen
Forbrugerøkonom, FDM

Bilproducenterne og ikke køberne bliver de største vindere, hvis Dansk Folkeparti kommer igennem med sin ambition om at omlægge registreringsafgiften, så den i højere grad afhænger af bilens teknik end pris.

Det er i hvert fald en advarsel, som den liberale tænketank Cepos flere gange er kommet med. Årsagen er, at en omlægning af registreringsafgiften ifølge Cepos vil tage livet af den såkaldte danskerrabat.

Det er en rabat, som bilproducenterne formodes at give på de biler, de sælger til danske forhandlere, på grund af landets høje afgiftsniveau.

Dokumentation

Skatteministeriets forventede farvel til danskerrabat

EU-Kommissionen ændrede reglerne for gruppefritagelse for bilbranchen. Det skulle blandt andet gøre op med bilproducenters ulovlige begrænsninger på forhandleres parallelhandel med biler på tværs af medlemslandende.

I Skatteministeriets redegørelse om de nye regler,lød forventningen, at det ville føre til højere bilpriser i Danmark.

"De meget betydelige forskelle i priserne på nye biler mellem forskellige EU-lande har især kunnet opretholdes i kraft af ulovlige tiltag fra bilfabrikkernes
side."

"Som konsekvens af EU-Kommissionens bestræbelser på at forhindre, at bilproducenterne forsøger at begrænse parallelhandlen, kombineret med den nye
gruppefritagelse, jf. ovenfor, må forhøjelser af nettopriserne de kommende 2-3 år forventes, således at incitamentet til handel på tværs af grænserne mindskes."

"Det er usikkert, hvor meget priserne vil stige, ligesom det er usikkert, hvad nettoeffekten af prisstigningerne på nye biler kombineret med faldende
reservedelspriser vil være."

"Der vil dog fortsat kunne forekomme prisforskelle af en vis størrelse mellem landene. For bilkøberne er der omkostninger og ulemper forbundet med at købe bil i et andet land, og de fleste bilkøbere vil derfor være villige til at betale en merpris for at undgå at skulle købe ind i et andet land. Endvidere vil bilfabrikkerne og -importørerne formentlig kunne leve med grænsehandel af et vist, beskedent omfang."

Kilde: Skatteministeriet: Redegørelse om omlægning af registreringsafgiften (april 2003)


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00