Finanslov med blik for social dumping

FINANSLOV: Ud over midler til Togfonden indeholder finansloven for 2018 ikke mange overraskelser på infrastrukturdelen. Til gengæld er der flere mindre tiltag rettet mod social dumping i transportsektoren.

Finansminiser Kristian Jensen (V) og regeringen kunne fredag aften indgå en aftale om finansloven for 2018 med Dansk Folkeparti.
Finansminiser Kristian Jensen (V) og regeringen kunne fredag aften indgå en aftale om finansloven for 2018 med Dansk Folkeparti.Foto: ritzau/Andreas Haubjerg
Kim Rosenkilde

Det skal være slut med lastvogne, der holder langtidsparkeret på de danske rastepladser. Det er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om, og de vil på den baggrund indføre tidsbegrænset parkering på de statslige rastepladser.

Initiativet er en del af aftalen om næste års finanslov, som regeringen og Dansk Folkeparti fredag nåede til enighed om.

Ud over parkeringsrestriktionerne på motorvejenes rastepladser indeholder aftalen også en mindre bevilling på fem millioner kroner i 2018 og 2019, som målrettes politiets indsats for føre kontrol med chaufførernes forhold på de rastepladser og øvrige steder, hvor politiet vurderer, at der er særlige udfordringer.

Dokumentation

Finanslovens initiativer for infrastruktur

Udvidelse af motorvej på Vestfyn
Udvidelsen af motorvejen på Vestfyn skal stå klar i 2022. Der afsættes 2,4 mia. kr. svarende til den samlede anlægsudgift over årene.

Anlægget finansieres via udbytter fra A/S Storebælt samt midler, som tidligere var forudsat anvendt til etablering af kørsel i nødspor på strækningen.

Lavere takster over Storebælt
Taksterne over Storebælt nedsættes med 15 pct. pr. 1. januar 2018. Taksterne fastholdes frem til færdiggørelsen af motorvejsudvidelsen på Vestfyn i 2022. Herefter foretages den sidste takstnedsættelse den 1. januar 2023, således at den samlede takstnedsættelse er 25 pct.

VVM-undersøgelse af E45
Der igangsættes VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 fra 4 til 6 spor på strækningerne Skanderborg S – Vejle (Hornstrup), vest om Aarhus og Aarhus N – Randers N.

Der afsættes 78 mio. kr. til undersøgelserne.

Hastighedsopgraderinger til 90 km/t og 130 km/t
Der gennemføre hastighedsopgraderinger til 90 km/t på udvalgte landeveje og 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger. Hastighedsopgraderingerne skal være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlige.

Derfor vil størstedelen af investeringerne være til at gennemføre trafiksikkerhedsforbedrende tiltag som fx rumleriller, fældning af vejtræer og opsætning af autoværn.

Der afsættes samlet 94 mio. kr. til hastighedsopgraderinger i perioden 2018-2021. Prioriteringen sikrer, at ca. 150 km statsveje opgraderes til en tilladt hastighed på 90 km/t, og ca. 70 km motorvej opgraderes til den generelle hastighedsbegrænsning på 130 km/t.

Pulje til støjbekæmpelse langs eksisterende statsveje
Der afsætte en pulje til støjbekæmpelse. Med puljen kan der iværksættes initiativer og forsøgsordninger, der reducerer støj fra de eksisterende statsveje. Udmøntning af puljen drøftes mellem parterne.

Der afsættes 50 mio. kr. i 2018.

Heraf afsætter aftaleparterne 25 mio. kr. til støjbekæmpelse ved motorvejen syd om Odense, der så vidt muligt fortsat vil være anvendelig ved en senere udvidelse af motorvejen.

Investeringer i jernbanen
Regering og Dansk Folkeparti er enige om at igangsætte anden etape af hastighedsopgraderingen Hobro-Aalborg samt delstrækningen Aarhus-Langå af hastighedsopgraderingen Fredericia-Hobro, som er forudsat igangsat i 2018.

Der afsættes 24,1 mio. kr. i 2018, 60,1 mio. kr. i 2019, 216,8 mio. kr. i 2020, 372,8 mio. kr. i 2021 og 137,0 mio. kr. i 2022.

I overensstemmelse med forligspartiernes aftale af 7. september medgår udisponerede midler i Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik til finansieringen af projekterne.

Konkret disponeres 24,1 mio. kr. i 2018, 55,9 mio. kr. i 2019, 48,7 mio. kr. i 2020, 195,3 mio. kr. i 2021 og 486,8 mio. kr. i 2022, dvs. samlet 810,8 mio. kr. fra udisponerede midler i puljen.

Kilde: Aftale om finanslov for 2018


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00