Debat

KL: Brug for klogere investeringer frem til 2025

DEBAT: Vi bør i 2025 have en vejstruktur og et kollektivt net, som binder Danmark endnu bedre sammen end i dag. KL medvirker gerne til en ny langsigtet transportaftale, skriver Jørn Pedersen (V), formand for KL's Teknik- og Miljøudvalg.

Foto: Henning Bagger / Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn Pedersen (V)
Formand for KL's Teknik- og Miljøudvalg

Vi skal blive bedre til at lave kloge investeringer i trafik og veje. Projekter, som tjener flere formål på én gang samt projekter, som giver et bredt afkast til samfundet.

Det kan være investeringer i motorveje, men også i en række lidt mindre investeringer, som vi har erfaring med giver rigtig god effekt. I kommunerne ved vi, hvad god infrastruktur betyder! Gode vejforbindelser og stationer kan være afgørende for en kommunes udviklings- og vækstmuligheder. Når midlerne er begrænsede, er det vigtigt, at vi investerer med afsæt i de tre F'er: Fornuft. Fremtidssikring. Fremkommelighed.

Se på tværs 
Mobilitet bliver et nøglehensyn og det, der tæller for borgerne. Og for virksomheder giver det bedre adgang til arbejdskraft og transport af varer. Vi skal investere i tiltag, der understøtter mobiliteten.
Vi skal blive bedre til at se på tværs, både af transportformer og fagdiscipliner. For eksempel bør sundhedseffekter tænkes med, når vi investerer i at få flere op på cyklerne. Cyklisme gavner både folkesundheden og aflaster vejnettet.

Vi skal have blik for nye muligheder og pege på de steder, hvor der er barrierer. Kommunerne kan for eksempel ikke bede trafikselskaberne udføre vejinvesteringer i blandt andet særlige baner og stop på tværs af kommunegrænser, uden at der pålægges ekstra byggemoms.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Nye udfordringer
Vi får brug for vedligeholdelse og opgradering af den store vejinfrastruktur, som vi allerede har i dag. En ny vej skal holde mindst til 2030. Det er nu, at vi skal tage hensyn til nye udfordringer som klimatilpasning, (delvist) selvkørende køretøjer osv. Mere konkret kan der bygges for eksempel "2 + 1 veje", hvor der er hårdt brug for kapacitetsudvidelse, uden at der nødvendigvis er tale om motorvej. Det er billigere, men vil mange steder kunne dække behovet.

Vi skal også huske søtransport og skinner til fremtidig aflastning af vejnettet og udnytte digitalisering og data til for eksempel bedre trafikflow. Vi får desuden øget behov for infrastruktur til optankning af alternative drivmidler.

Der står projekter og venter, som vi ved virker, men som mangler statslig startkapital.

Jørn Pedersen (V)
Formand for KL's Teknik- og Miljøudvalg

Et sammenhængende Danmark
I og omkring de større byer kan der igangsættes en række mindre anlægsprojekter, som giver god værdi. Vi bør have særligt fokus på de steder, hvor forbedring af vejanlæg giver kortere rejsetid, både for biler, busser, cykler og gående og gerne flere transportformer på en gang. Der står projekter og venter, som vi ved virker, men som mangler statslig startkapital.

Dyre projekter, som gavner et større opland, men som er placeret i én kommune, kan være vanskelige at få finansieret. Det kan være for eksempel knudepunkter, transportruter til sygehuse, universiteter og uddannelsessteder. Her kan statslig medinvestering få tingene til at ske. Begrænsninger i kommunernes anlægsaktivitet kan også her være en barriere.

Regelsanering kan give bedre investeringer. For eksempel er det helt tosset, at elbusser skal betale 20 gange så høj afgift på el som letbaner. De mindsker også støj og forurening. Vi skal holde fokus på optimering af den samlede rejse. Det inkluderer ønsket om hurtige tog til tiden med god omskiftning til andre transportformer. Det binder Danmark bedre sammen.

Fremtidsorienteret og med fornuft
Enhver borgmester ønsker, at trafikken flyder hurtigt og uhindret og understøtter de lokale virksomheder, mens tilflyttere kappes om at slå sig ned i lokalområdet, hvor det er let at komme til og fra. Også for unge og gamle. God mobilitet og infrastruktur bidrager til vækst og øger tilfredsheden hos borgere og virksomheder.

Vi skal investere fremtidsorienteret og med fornuft, så vi får den bedste fremkommelighed og mobilitet ud af de nye investeringer, og de som allerede er i gang. Vi bør i 2025 have en vejinfrastruktur og et kollektivt net, som binder Danmark endnu bedre sammen end i dag. Det spor ser vi i KL gerne blive bærende i en ny langsigtet transportaftale.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Pedersen

Udviklingsdirektør, Vision Estate, bestyrelsesformand, IBA Kolding, bestyrelsesformand, CCTV Nordic A/S, repræsentantskabsmedlem, Alm. Brand, repræsentantskabsmedlem, Middelfarts Sparekasse
handelsuddannelse (Kolding Købmandsskole), diplomuddannelse i ledelse

0:000:00