Debat

Movia: Vi har mange forslag til forbedringer af den kollektive trafik. Men vi venter på staten

Efter nogle hårde år er den sjællandske kollektive transport på vej tilbage på sporet, og der kan ligefrem være forbedringer på vej – hvis staten giver lov, skriver Kirsten Jensen (S).

Movia og Faxe Kommune starter i foråret et pilotforsøg med dynamisk og fleksibel busbetjening, hvor vi erstatter de traditionelle rutebusser med mindre busser, der kører på bestilling uden fast rute eller køreplan, skriver Kirsten Jensen (S).
Movia og Faxe Kommune starter i foråret et pilotforsøg med dynamisk og fleksibel busbetjening, hvor vi erstatter de traditionelle rutebusser med mindre busser, der kører på bestilling uden fast rute eller køreplan, skriver Kirsten Jensen (S).Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kirsten Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det har ikke været nemme år for den sjællandske kollektive transport. Først covid-19, hvor alle busser og tog skulle køre, mens passagerne blev opfordret til ikke at køre med – bus og tog blev som samfundskritisk infrastruktur opretholdt i fuld drift.

Pandemien blev fulgt af krig i Ukraine og stærkt stigende priser på energi, der betød væsentlige ekstra regninger til kommuner og regioner, der betaler for den trafik, som Movia sikrer. Det har betydet meget ekstra arbejde og en tæt dialog om, hvordan vi håndterer ekstraregningerne.

Jeg vil gerne sige en dybfølt tak til kommunalbestyrelserne og regionsrådene i Movias område, der trods de vanskelige tider har vist politisk vilje til at hold fast i, at den kollektive transport er nødvendigt for borgerne – selvom nogle har været tvunget til at spare. Kunderne er nu gradvist kommet tilbage, og det øger indtægterne.

Temadebat

Hvordan forbedrer vi den kollektive transport?

Tomme sæder og stigende billetpriser præger den kollektive transport.

Sidst i 2024 vil et ekspertudvalg præsentere anbefalinger for den kollektive transports fremtid. Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal løse udfordringerne.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Lasse Sjøbeck Jørgensen.

Der er sparet på busdrift, men samlet set kun hvad der svarer til en reduktion på to procent køreplanstimer. Passagertallet har nu stabiliseret sig – for Movia på et lidt lavere niveau, fordi flere arbejder hjemmefra, og flere har fået bil. Men samlet er der nu flere passagerer i den kollektive trafik på Sjælland end i 2019, ikke mindst båret af væksten for de nye metrolinjer i København og på Frederiksberg.

Debatten om de svære vilkår for bus og tog har vist, at den kollektive transport er vigtig for mange mennesker, og nu drøftes det landspolitisk, hvad der skal til for fortsat at sikre borgerne adgang til kollektiv transport, ikke mindst i landområder. Vi skal huske, at ikke alle har bil eller er gamle nok til at have kørekort.

Udgangspunktet for den landspolitiske debat er afgørende. Derfor vil jeg kaste blikket på det, der faktisk tegner positivt for kollektiv transport, og på hvad fremtiden byder på af nye løsninger.

Samkørsel og samarbejde med virksomheder

Vi ser en klar fremgang i antallet af passagerer, der rejste med bus og lokaltog i 2023 i forhold til 2022. En positiv udvikling, som jeg hilser velkommen.

Læs også

Alle skal have adgang til kollektiv transport. Vi skal kunne komme til bus og tog, og vi skal kunne komme med bus og tog. Særligt i byområder skal vi arbejde for trængselsfri løsninger, som det ses med de igangværende BRT-projekter i hovedstadsområdet og en række sjællandske købstæder.

Uden for byerne skal de traditionelle rutebusser suppleres med nye løsninger.

Movia og borgmestrene i Region Sjælland peger på, at Folketinget løsner lovgivningen, så vi kan teste samkørsel i større skala.

Kirsten Jensen (S)
Bestyrelsesformand, Movia, og borgmester, Hillerød Kommune

I min egen kommune, Hillerød, har vi i nogle år deltaget i et forsøg med samkørsel i samarbejde med Movia, som har vist gode resultater. Det samme har de i Faxe, Stevns og Køge kommuner, hvor især de unge fra landdistrikterne, som skal ind til de større byers uddannelser, har taget samkørsel til sig.

Det vil vi gerne teste i større skala, og det kræver landspolitisk vilje. Derfor peger både Movias bestyrelse og borgmestrene i Region Sjælland på, at Folketinget løsner lovgivningen, så vi kan teste samkørsel under et trafikselskabs paraply i større skala.

Det bakkes op af erfaringer fra Nordjylland, Danske Regioner samt trafikforskere. Sidste år kom noget nyt, der kan blive begyndelsen på en god tendens. I samarbejde med kommuner og store lokale virksomheder understøttede Movia dels flere afgange på en buslinje og en helt ny buslinje - med finansiering fra virksomhederne.

Det har gjort pendling for medarbejderne nemmere, og det kommer samtidig andre borgere i byerne til gavn, da busserne er offentligt tilgængelige. Den type partnerskaber bliver der helt sikkert flere af i fremtiden.

Læs også

Vi venter på staten

Movia og Faxe Kommune starter i foråret et spændende pilotforsøg med dynamisk og fleksibel busbetjening. I og omkring Haslev erstatter vi de traditionelle rutebusser med nogle mindre busser, der kører på bestilling uden fast rute eller køreplan. Vi kalder det nærbus. Forhåbningen er, at det vil give borgerne i Haslev en bedre service, når de får en bus, der kører efter deres køreplan – ikke Movias.

Staten skal give lov til de store BRT-projekter, storskalaforsøg med samkørsel og til forsøg med frivilligbusser.

Kirsten Jensen (S)
Bestyrelsesformand, Movia, og borgmester, Hillerød Kommune

Vi kan se frem til, at der i år åbner en ny metrolinje til Sydhavnen, at den fulde renovering af Østbanen er færdig, at Lokaltog efter aftale med Region Sjælland udvider servicen, og til næste år frem til en letbane i Ring 3 og forbedrede forhold for togpassagererne i DSB’s regionaltog.

Samlet set er den sjællandske kollektive transport nu tilbage på sporet efter nogle hårde år. Vi kan se frem til en række forsøg og konkrete forbedringer, både i byerne og på landet. Bedre tog og trængselsfri busruter skal suppleres med mere fleksible løsninger i landområderne.

Vi venter – på staten. Staten skal give lov til de store BRT-projekter, storskalaforsøg med samkørsel og til forsøg med frivilligbusser. Vi har efter vores ungepanels arbejde leveret et grydeklart forslag om bedre ungdomsrabatter, som er afhængigt af statslig beslutning.

Der ligger forslag på stribe, og kommuner, regioner og Movia er klar til forbedringer af den offentlige transport. Den er afgørende for borgernes muligheder, for den grønne omstilling og for arbejdet mod trængsel.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kirsten Jensen

Borgmester (S), Hillerød Kommune, formand, Movia, medlem af KL’s Internationale Udvalget og Regionsudvalget.
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1986)

0:000:00