Ny temadebat: Hvordan udvikler vi Danmark som cykelnation?

I de kommende uger giver Altinget Transport en række eksperter, politikere og interessenter mulighed for at komme med deres bud på, hvordan vi indfrier politikernes ambitioner om at få flere danskere til at vælge cyklen til.

Med Infrastrukturplanen blev forligspartierne enige om at fremme cyklismen i Danmark, da "det er godt for både klimaet og folkesundheden,” som <a href="https://www.trm.dk/media/rt1h51td/endelig-aftaletekst-infrastrukturplan-2035-final-a.pdf" target="_blank" rel="noopener">aftalen</a> beskriver.
Med Infrastrukturplanen blev forligspartierne enige om at fremme cyklismen i Danmark, da "det er godt for både klimaet og folkesundheden,” som aftalen beskriver.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Sophie Bavnhøj

Cyklen er for mange danskere en fast del af hverdagen, men siden 2014 har et stigende antal danskere fravalgt cyklen.

Det skulle Infrastrukturplanen fra 2021 blandt andet ændre på.

Med aftalen blev forligspartierne enige om at fremme cyklismen i Danmark, da "det er godt for både klimaet og folkesundheden,” som aftalen beskriver. Partierne satte tre milliarder kroner af til nye cykelprojekter frem mod 2035 og udråbte 2022 til Cyklens år.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024