Debat

Ole Birk: Elbilerne skal ikke være de skattebegejstrede politikeres malkeko

DEBAT: Elbiler bliver helt grønne og langt mere sikre i fremtiden. De politikere, der ikke kan finde pengene til afgiftsfri elbiler, er mere røde, end de er grønne, skriver Ole Birk Olesen (LA).

Lad os nu få afgiftsfrie elbiler, skriver Ole Birk Olesen (LA).
Lad os nu få afgiftsfrie elbiler, skriver Ole Birk Olesen (LA). Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Birk Olesen (LA)
Transport-, klima- og skatteordfører, Liberal Alliance

Hver dag transporterer millioner af danskere sig til arbejde, på familie- og vennebesøg eller til fritidsaktiviteter i en bil.

Biler gør Danmark rigere ved at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet, rarere ved, at familie og venner kan se mere til hinanden, og sundere og mere indholdsrigt ved at levere transport til sport og andre hobbyer.

Men bilerne er alt for højt beskattet i Danmark. Det er de allerede i dag, hvor samfundets samlede omkostninger ved at have biler kørende blot er på halvdelen af de afgifter, som bilejerne betaler.

Hvorfor skal de biler, som kan køre på al den vedvarende energi, så beskattes med op til 150 procent registreringsafgift?

Ole Birk Olesen (LA), Transport-, klima-, og skatteordfører, Liberal Alliance

Beskatningen af bilerne bliver dog endnu mere overdreven i fremtiden, hvor bilerne både bliver helt grønne og langt mere sikre.

Afskaf registreringsafgiften på de grønne biler
Samfundets omkostninger til forurening fra kørende biler bliver lig med cirka nul kroner i takt med, at biler, som hverken udleder skadelige partikler eller klimaopvarmende CO2, sætter sig på stadig større andele af bilsalget. Og omkostningerne til trafikulykker bliver også forsvindende små, når bilerne efterhånden vil kunne køre helt selv uden de mange fejl, som vi mennesker begår som chauffører.

Så lad os derfor afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler nu, i stedet for – som regeringen planlægger – at øge afgiften på elbilerne.

Brintbilerne er allerede fritaget for afgift, men elbilerne er i fremtiden udset til at være malkeko for Folketingets skattebegejstrede flertal.

Det giver ingen mening, at det skal blive stadig dyrere at køre grønt i en elbil. Allerede i dag kommer 65 procent af Danmarks elproduktion fra vedvarende energikilder, og i 2030 vil 100 procent af Danmarks forbrug af strøm kunne matches af en tilsvarende stor produktion af grøn elektricitet.

Hvorfor skal de biler, som kan køre på al den vedvarende energi, så beskattes med op til 150 procent registreringsafgift?

Læs også

Vi har råd til det
Mange skatteglade politikere gør det til et helt uoverstigeligt problem at finansiere en afskaffelse af registreringsafgiften i takt med en omstilling til grønne biler uden registreringsafgift, men deres synspunkter er udtryk for vanetænkning og reformangst.

En fuldstændig afskaffelse af registreringsafgiften koster faktisk kun statskassen 8,25 milliarder kroner. Det er under 0,75 procent af de samlede offentlige udgifter!

Faktisk behøver vi ikke spare en eneste krone i de offentlige udgifter i de kommende år for at afskaffe registreringsafgiften på alle grønne biler.

Vi kan nøjes med hvert år at bruge en mindre andel af de ekstra penge, som hvert år kommer i statskassen, fordi Danmark som samfund bliver rigere gennem almindelig vækst.

Det giver hele 32 milliarder kroner ekstra i statskassen i 2030 i såkaldt "råderum", hvoraf vi altså kun skal bruge godt otte milliarder kroner på at omstille persontransporten til grønne biler uden registreringsafgift.

Politikere, som siger, at de ikke kan finde pengene til at lade danskerne købe grønne biler uden registreringsafgift, er politikere, som er mere røde, end de er grønne.

Dokumentation

Temadebat: Hvad skal der ske med afgiften på elbiler?

Hvordan finder vi den gyldne løsning på en grøn omstilling af bilparken uden at trække tæppet væk under statens milliardindtægter fra bil- og brændstofafgifter? 

Altinget tager debatten med følgende panel:

  • Gitte Seeberg, administrerende direktør, Autobranchen
  • Jacob Stahl Otte, direktør, Drivkraft Danmark
  • Ivan Lund Pedersen, trafikkonsulent, Noah
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance
  • Marianne Vind, MEP (S)
  • Ole Birk Olesen, transportordfører (LA)
  • Henning Hyllested, transportordfører (EL)
  • Mette Thiesen, transportordfører (NB)
  • Susanne Zimmer, transportordfører (ALT)
  • Anne Valentina Berthelsen, transportordfører (SF)

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)