Ole Birk: Elbilerne skal ikke være de skattebegejstrede politikeres malkeko

DEBAT: Elbiler bliver helt grønne og langt mere sikre i fremtiden. De politikere, der ikke kan finde pengene til afgiftsfri elbiler, er mere røde, end de er grønne, skriver Ole Birk Olesen (LA).

Af Ole Birk Olesen (LA)
Transport-, klima- og skatteordfører, Liberal Alliance

Hver dag transporterer millioner af danskere sig til arbejde, på familie- og vennebesøg eller til fritidsaktiviteter i en bil.

Biler gør Danmark rigere ved at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet, rarere ved, at familie og venner kan se mere til hinanden, og sundere og mere indholdsrigt ved at levere transport til sport og andre hobbyer.

Men bilerne er alt for højt beskattet i Danmark. Det er de allerede i dag, hvor samfundets samlede omkostninger ved at have biler kørende blot er på halvdelen af de afgifter, som bilejerne betaler.

Beskatningen af bilerne bliver dog endnu mere overdreven i fremtiden, hvor bilerne både bliver helt grønne og langt mere sikre.

Afskaf registreringsafgiften på de grønne biler
Samfundets omkostninger til forurening fra kørende biler bliver lig med cirka nul kroner i takt med, at biler, som hverken udleder skadelige partikler eller klimaopvarmende CO2, sætter sig på stadig større andele af bilsalget. Og omkostningerne til trafikulykker bliver også forsvindende små, når bilerne efterhånden vil kunne køre helt selv uden de mange fejl, som vi mennesker begår som chauffører.

Så lad os derfor afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler nu, i stedet for – som regeringen planlægger – at øge afgiften på elbilerne.

Brintbilerne er allerede fritaget for afgift, men elbilerne er i fremtiden udset til at være malkeko for Folketingets skattebegejstrede flertal.

Det giver ingen mening, at det skal blive stadig dyrere at køre grønt i en elbil. Allerede i dag kommer 65 procent af Danmarks elproduktion fra vedvarende energikilder, og i 2030 vil 100 procent af Danmarks forbrug af strøm kunne matches af en tilsvarende stor produktion af grøn elektricitet.

Hvorfor skal de biler, som kan køre på al den vedvarende energi, så beskattes med op til 150 procent registreringsafgift?

Vi har råd til det
Mange skatteglade politikere gør det til et helt uoverstigeligt problem at finansiere en afskaffelse af registreringsafgiften i takt med en omstilling til grønne biler uden registreringsafgift, men deres synspunkter er udtryk for vanetænkning og reformangst.

En fuldstændig afskaffelse af registreringsafgiften koster faktisk kun statskassen 8,25 milliarder kroner. Det er under 0,75 procent af de samlede offentlige udgifter!

Faktisk behøver vi ikke spare en eneste krone i de offentlige udgifter i de kommende år for at afskaffe registreringsafgiften på alle grønne biler.

Vi kan nøjes med hvert år at bruge en mindre andel af de ekstra penge, som hvert år kommer i statskassen, fordi Danmark som samfund bliver rigere gennem almindelig vækst.

Det giver hele 32 milliarder kroner ekstra i statskassen i 2030 i såkaldt "råderum", hvoraf vi altså kun skal bruge godt otte milliarder kroner på at omstille persontransporten til grønne biler uden registreringsafgift.

Politikere, som siger, at de ikke kan finde pengene til at lade danskerne købe grønne biler uden registreringsafgift, er politikere, som er mere røde, end de er grønne.

Forrige artikel Dansk Luftfart: Passagerskat skaber ikke grøn omstilling Dansk Luftfart: Passagerskat skaber ikke grøn omstilling Næste artikel Branchechef: Skru op for ambitionerne for salg af elbiler Branchechef: Skru op for ambitionerne for salg af elbiler
  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Ingeniør

    Nye EL-biler bliver 40 % billigere

    Behold de nuværende regler.

    Citat:
    " ..ID.3: 40 prosent billigere å bygge enn e-Golf --- Volkswagens nye elbil blir betydelig rimeligere å produsere enn forgjengeren. .. "

    Kilde:
    https://www.tu.no/artikler/id-3-40-prosent-billigere-a-bygge-enn-e-golf/479290

    Og Nye kinesiske EL-biler er påvej - Denne Renault til 80.000 Dkr

    https://ing.dk/artikel/denne-elbil-koster-under-80000-kroner-kan-vise-sig-at-vaere-simpel-nordiske-marked-225760

    Fokuser heller på kørselsfradraget - mindre hvis man ikke er med i en samkørsels ordning og større hvis man kører flere samme i en EL-bil. På den måde, kan der laves en økonomisk motiverings mekanisme.

  • Anmeld

    Flemming V. Sørensen

    Helt enig, Ole Birk

    Registreringsafgift på elbiler er afgift på
    - biler med længere rækkevidde
    - biler med bedre sikkerhed
    - mere miljø- og klimavenlig batteriteknologi

    Samtidig rammer registreringsafgiften skævt, så folk i tyndt befolkede områder rammes mest. Her har mere end 90% bil, mens kun ca 33% har bil i København.

    Afgift på elbiler på lang sigt er ok, men skal animere til køb af energieffektive, miljøvenlige og sikre biler. Afgift på bilernes pris er tudetosset og direkte skadelig for udviklingen af teknologien.

  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Ingeniør

    Afgift fri for elbiler op til 100.000 kr

    Et bundfradrag for elbiler - på 100.000 kr - vil betyde at de små billige elbiler bliver billigere - og de store dyre i "Tesla gruppen" - får lov at betale. ( de 100.000 kr udfases over 10 år - for så har alle i DK "tid til" at få købt en elbil)

    Re. "" Hvorfor skal man fremme at 1 person køre i en 2 tons elbil til og fra job- når en lille elbil vejer meget mindre ""
    https://www.electrive.com/2019/10/28/renaults-k-ze-offered-china-heads-to-europe/

    Ved at fjerne kørselsfradraget for benzin og diesel biler (over 2 år) og kun beholde det for 100 % elbiler, vil man efter 2 år kunne hæve kørselsfradraget for elbiler med 10 % - og der vil stadigvæk være overskud i statskassen.