PostNord-direktør vil aflive myter: Vi er en god forretning - også for staten

INTERVIEW: Myter og blufnumre mudrer debatten op til afgørende politiske forhandlinger om befordringspligten, mener PostNord-direktør Peter Kjær Jensen. ”Lige nu er der ikke andre end os, der kan løfte opgaven,” siger han.

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Der er ikke andre end os, der optisk kan læse håndskrevne breve eller har et set up, hvor du kan sende brevpost til 192 andre FN-nationer.

Peter Kjær Jensen
Adm. direktør, PostNord

Han beskriver selv sit job, som var han træner for det danske fodboldlandshold.

”Alle har en mening om posten, og alle mener, de kan gøre det bedre end mig.”

Peter Kjær Jensen har siden 2016 stået i spidsen for PostNord, hvis samfundsrolle de kommende år vil blive defineret af de nærtforestående politiske forhandlinger om en ny postaftale.

Dokumentation

Statens rolle i PostNord

PostNord er en privat virksomhed - ejet 40 procent af den danske stat og 60 procent af den svenske stat.

I 2018 gennemgik virksomheden en transformation, der blandt betød afskedigelse af cirka 4.000 medarbejder. Her bidrog den danske stat med 1,124 mia. kr. til at dække omkostningerne ved afskedigelser af tjenestemænd.

Derudover bidrog staten samme år med 189 mio. kr. til koncernen for at støtte transformationen af virksomheden.

I 2020 modtog PostNord for første gang kompensation for befordringspligten. I alt 224 mio. kr.

PostNord har siden 1996 udbetalt 4,6 mia. kr. i udbytte til den danske stat.

Hvad er befordringspligten?

PostNord skal som befordringspligtig virksomhed sikre danskerne et landsækkende net af postkasser og postbetjeningsenheder til indsamling og udlevering af følgende type forsendelser:

  • Breve under 2 kg.
  • Adresserede dag-, uge- og månedsbade
  • Pakker med og uden omdeling under 20 kg.
  • Rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser
  • Forsendelser fra udlandet
  • Forsendelser til udlandet, Færøerne og Grønland
  • Gratis befordring af blindeforsendelser (under 7 kg.)

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00