Regeringen vil beskære vedligeholdelse af jernbanen med 300 millioner

FINANSLOV: Regeringen har inddraget besparelser på den nye jernbane mellem Ringsted og Køge, som aldrig kom. Derfor skal der nu spares over en kvart milliard på den løbende vedligeholdelse af jernbanenettet.

Uindfriede besparelser på den nye Ringsted-Køge-bane koster nu 300 millioner kroner på Banedanmarks budget til vedligeholdelse og fornyelse af det eksisterende jernbanenet.
Uindfriede besparelser på den nye Ringsted-Køge-bane koster nu 300 millioner kroner på Banedanmarks budget til vedligeholdelse og fornyelse af det eksisterende jernbanenet.Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

De penge må tilbage til jernbanen, ellers er vi blevet taget ved næsen.

Andreas Steenberg (R)
Transportordfører

Færre penge til vedligehold og fornyelse af de danske jernbaner i 2019 og 2020.

Det er bundlinjen i et økonomisk regnestykke, der ligger begravet i baggrundsmaterialet til regeringens forslag til næste års finanslov og et sindrigt samspil mellem Transportministeriets og Banedanmarks forskellige pengekasser.

Samlet set indebærer regeringens finanslovsforslag, at bevillingen til vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet beskæres med 241 millioner kroner i 2019 og 97 millioner kroner i 2020. Det bekræfter Transportministeriet over for Altinget.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00