Debat

Regionsformand: 2025-plan glemmer hovedstaden

DEBAT: Regeringens 2025-plan går uden om hovedstadsområdet. Der burde ellers være al mulig grund til at sikre en effektiv infrastruktur i et område, der står for halvdelen af den danske eksport, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S).

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Jeg har fået fortalt, at transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) på trafikdagene i Aalborg havde svaret, at han ikke var meget for en plan for fremtidens infrastruktur-investeringer, da de fleste planer plejer at skabe forventninger. I hovedstadsområdet har vi ingen plan, men vi har forventninger.

Regeringen ønsker at sikre en effektiv infrastruktur for både borgere og virksomheder. Den ambition har vi også i Region Hovedstaden som Danmarks vækstmotor. Omkring halvdelen af den danske eksport skabes af virksomhederne i hovedstadsområdet, og det er her, der bliver skabt flest nye arbejdspladser. 85 procent af de udenlandske investeringer i Danmark placeres i hovedstaden, så der er al mulig grund til at sikre en effektiv infrastruktur til gavn for virksomheder og arbejdstagerne.

Kø og kollektiv transport
Men vi holder i kø på vejene, og den kollektive trafik er ikke optimal. Ifølge Trængselskommissionen har vi kun udsigt til, at udfordringerne vokser. I 2025 er vi cirka 200.000 flere indbyggere, og det forventes, at bilisterne vil spilde over 18 millioner timer på at sidde i kø - et tab i produktiviteten på cirka fire milliarder kroner. Allerede i dag går cirka to milliarder kroner tabt på grund af trængsel. Nogle konsulenter mener oven i købet, at kommissionen underdriver.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Når staten ikke vil planlægge i vores region, så må vi gøre det selv.

Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Men det er også galt i den kollektive transport, som i 2025 skal håndtere 15 procent flere ture end i dag. Det svarer til 141.000 ekstra ture dagligt. Så skal vi heller ikke glemme de omkring 120.000 borgere, der dagligt pendler mellem Sjælland og hovedstaden.

Men når staten ikke vil planlægge i vores region, så må vi gøre det selv. I hovedstaden har vi ikke – som andre steder i landet – haft tradition for at gå sammen om at pege på nødvendige infrastruktur-investeringer. Det gør vi nu. Sammen med kommunerne er regionen nu i fuld gang med at pege på en række afgørende infrastruktur-investeringer og tiltag, der skal medvirke til en bedre trafikafvikling.

Vi holder i kø på vejene, og den kollektive trafik er ikke optimal.

Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Asfalt og skinner
I Region Hovedstaden er vi optaget af både asfalt og skinner. Vi prioriterer enkelte, men vigtige projekter, som alle vil være med til at løsne op for de værste trængselsknuder eller skabe sammenhæng mellem hovedstadens forskellige geografier.

Lad mig nævne automatiseringen af S-togene, udbygningen af Glostrup station som knudepunkt, færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen, en udvidelse af Helsingørmotorvejen og et nyt projekt i den sydlige del af Ring 5. Men i den danske del af Greater Copenhagen – hele Sjælland – spiller den kollektive transport en meget stor rolle, og den kan derfor ikke bare glemmes i regeringens udspil. 415 millioner passagerer om året – eller 74 procent af hele Danmarks årlige kollektive rejser finder sted hos os.

Vi ved alle, at infrastrukturprojekter er dyre investeringer, men nogle tiltag i den kollektive transport koster ikke alverden og har en stor effekt. En ombygning af Hillerød station giver en sammenhængende banebetjening i Nordsjælland både i forhold til S-tog og lokalbanerne. Hillerød er Danmarks 10. største station, og vi medfinansierer gerne ombygningen, men hvor er staten henne?

Sammenhængende trafik
En bedre og mere effektiv sammenhængende kollektiv trafik er et andet tiltag, jeg vil pege på. Vi har fået DOT (Din Offentlige Transport), men det er åbenbart ikke den letteste sag ad frivillighedens vej at få trafikselskaberne til at arbejde sammen til gavn for passagerne.

I regionen har vi en vision om et ”Transport for Copenhagen” med en politisk ledelse for hele den kollektive transport. Vi skal jo starte et sted – så hvad med at give DOT muskler, så den kan fungere som en reel paraply for alle de mange selskaber og med fokus på passagerne. Derfor start med at give DOT ansvaret for alle de aktiviteter, der retter sig mod kunderne!

Jeg har også hørt fra trafikdagene i Aalborg, at transport- og bygningsministeren mener, at organiseringen af den kollektive transport i hovedstaden kan forbedres. Skal vi ikke bare gå i gang?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00